8 kwietnia 2025 roku Hala Stulecia we Wrocławiu stała się centrum dyskusji o przyszłości branży turystycznej. XVI Forum Promocji Turystycznej, współorganizowane przez Dolnośląską Organizację Turystyczną, Wrocławską Organizację Turystyczną oraz redakcję portalu WaszaTurystyka.pl, przyciągnęło przedstawicieli sektora z całej Polski.
Tematem przewodnim były technologie, ekologia oraz strategiczne kierunki rozwoju. Te trzy filary wyznaczyły rytm prezentacjom, debatom i wystąpieniom gości.
Forum otworzyli Magdalena Piasecka, wiceprezeska DOT, Alfred Wagner z Wrocławskiej Organizacji Turystycznej oraz Arkadiusz Filipowski, zastępca dyrektora Departamentu Marki Miasta Wrocławia.
Nowa strategia dla turystyki w Polsce
Zaraz po oficjalnym rozpoczęciu na scenie pojawił się Piotr Borys, sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki. Przedstawił on założenia tworzonej właśnie Strategii rozwoju turystyki w Polsce do 2030 roku. Dokument ten, będący efektem zakrojonych konsultacji regionalnych, ma wyznaczyć kierunki rozwoju branży w nadchodzących latach.
Nowe technologie w służbie promocji
Pierwsza sesja rozpoczęła się od inspirującego wystąpienia Krystiana Wydro z OtterMind, który pod hasłem „Sky is the limit” zaprezentował nowatorskie pomysły na hiperspersonalizowane kampanie promocyjne prowadzone z wykorzystaniem AI.
Następnie jednym z najżywiej komentowanych momentów dnia było wystąpienie Artura Krysztofiaka pt. „Pozdrowienia od Bolesława Chrobrego, czyli jak wykorzystać AI w promocji kierunku turystycznego”. Praktyczne spojrzenie na zastosowanie sztucznej inteligencji w budowaniu tożsamości miejsc, a także storytellingu, wywołało szeroką dyskusję, kontynuowaną później w kuluarach.
Kulminacją technologicznej części Forum była debata „Czy AI zastąpi biura podróży?”, w której udział wzięli liderzy takich firm jak Nekera, Rainbow Tours, eSky, Travelplanet czy Itaka. Eksperci byli zgodni – sztuczna inteligencja nie zastąpi człowieka, ale znacząco zmieni sposób, w jaki będziemy planować podróże.
Zielona przyszłość turystyki
Wiemy już, iż systemy sztucznej inteligencji odpowiadają w tej chwili za około 2 proc. globalnego zużycia energii elektrycznej, czyli więcej niż wiele sektorów przemysłowych. Jak to wpływa na zrównoważony rozwój? Drugą sesję rozpoczęliśmy od debaty „Jak centra nauki wspierają rozwój turystyki zrównoważonej” z udziałem przedstawicieli Hydropolis, Cogiteonu, Hevelianum oraz Centrum Nauki Experyment pokazała, iż edukacja ekologiczna to dziś nieodłączny element świadomego podróżowania.
Warto również wspomnieć o wystąpieniu Magdaleny Piaseckiej, która zaprezentowała działania Dolnego Śląska na rzecz zrównoważonej turystyki. Podobne tematy poruszono w panelu z udziałem przedstawicieli Ryanair, FlixBusa, Kolei Dolnośląskich, Portu Lotniczego we Wrocławiu oraz Centralnego Portu Komunikacyjnego. Pojawiło się jedno główne pytanie: czy zrównoważone podróżowanie w Polsce jest realne? Odpowiedzi były różne, ale wszystkie zgodne co do jednego – kierunek jest słuszny, choć wyboisty.
Promocja Polski – wyzwania i konieczne zmiany
Trzecia i ostatnia sesja skupiła się na przyszłości promocji turystyki przyjazdowej. Przedstawiciele POT, PHN, Kopalni Złota w Złotym Stoku, Organizacji Turystycznej Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa, Małopolskiego oddziału PIT, a także biura podróży VIaggi.pl zastanawiali się, jak profesjonalizować i rozwijać segment przyjazdowy.
Wiele emocji wzbudziła ostatnia debata XVI FPT dotycząca potencjalnego wprowadzenia opłaty turystycznej. Jak wynika z badań POT, aż 77 proc. respondentów deklaruje akceptację takiej opłaty – pod warunkiem, iż fundusze zostaną przeznaczone na ochronę środowiska lub infrastrukturę turystyczną. Chociaż część branży obawia się, iż opłata może wpłynąć na konkurencyjność cenową Polski na tle innych państw europejskich, to większość popiera wprowadzenie opłaty. Wnioski? Potrzebujemy jasnych regulacji i uczciwego systemu dystrybucji środków.
Współorganizatorami wydarzenia byli: Dolnośląska Organizacja Turystyczna i Wrocławska Organizacja Turystyczna.
Partnerem Strategicznym było: Centrum Edukacji Ekologicznej Hydropolis, które również było partnerem drugiej sesji.
Złotymi Partnerami byli: Hala Stulecia, Port Lotniczy Wrocław – który również był partnerem drugiej sesji oraz Rainbow Tours.
Srebrnym Partnerem był: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego.
Partnerami byli: MerlinX, Resaabe Travel Tech, Polskie Linie Lotnicze LOT.
Partnerem pierwszej sesji był: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Patronat Honorowy nad wydarzeniem objęli: Polska Organizacja Turystyczna, Ministerstwo Sportu i Turystyki.
Patronami Medialnymi byli: pracodawcagodnyzaufania.pl, RaportCSR.pl, Poland in your pocket, czasopismo Sudety.
Źródło: WaszaTurystyka.pl/Weronika Szabelewska
To też może Cię zainteresować:
„Wpływ ESG na branżę turystyczną – szanse i wyzwania”. Debata ekspercka