Ta decyzja może kosztować miliony

5 godzin temu

To może być jedna z najbardziej kontrowersyjnych decyzji miejskich ostatnich lat. Rada Miasta Nikozji przegłosowała otwarcie alei Makariosa dla prywatnych samochodów – co może doprowadzić do utraty unijnych funduszy i zrujnować koncepcję zrównoważonego centrum stolicy.

Wraca ruch, znika wizja

Makarios Avenue była symbolem nowoczesnego podejścia do planowania miasta – miała być przestrzenią dla pieszych, rowerzystów i komunikacji zbiorowej. Ale decyzja podjęta większością głosów radnych z DISY, DIKO, EDEK i ELAM wszystko zmienia.

Według urbanistów i architektów to „krok wstecz” i „zmarnowanie wielomilionowej inwestycji”.

Projekt rewitalizacji arterii kosztował 28 milionów euro, w większości z funduszy unijnych. jeżeli Komisja Europejska uzna, iż nowe zasady łamią warunki finansowania, Cypr może zostać zmuszony do zwrócenia pieniędzy.

Co na to Bruksela?

Komisja Europejska już otrzymała skargi i planuje przyjazd kontrolerów, którzy sprawdzą, czy decyzja miasta nie narusza przepisów o zrównoważonej mobilności. Tymczasem w Nikozji zawrzało.

Na 29 maja zaplanowano obrady Komisji Parlamentarnej ds. Transportu, podczas których omawiane będzie również potencjalne ryzyko finansowe i społeczne tej decyzji.

Głos zabierają eksperci i organizacje

Przeciw decyzji wystąpili architekci, ekolodzy, organizacje miejskie i przedstawiciele programu Pame Express, który już dziś eliminował z centrum miasta 600 aut dziennie.

„To decyzja bez wizji, bez analizy i bez konsultacji” – grzmi Cypryjska Izba Architektów. Ich zdaniem, otwarcie arterii dla prywatnego ruchu to koniec idei zielonego centrum miasta.

Urbanistyczna Inicjatywa „Nikozja – Stolica Cypru” zapowiada, iż we wrześniu przedstawi profesjonalną analizę skutków tej zmiany, wykonaną wspólnie z Urbanism Academy of England.

A co my na to?

Polacy mieszkający w Nikozji również nie kryją irytacji. Irek, który pracuje w centrum miasta, komentuje:

To miało być nowoczesne miasto, a znów wracamy do korków i hałasu. Autobusy miały być priorytetem, a teraz znów będą stać w kolejce z autami. Szkoda tego wszystkiego.

FAQ

Dlaczego decyzja budzi kontrowersje?
Może doprowadzić do utraty unijnych funduszy i podważa wizję miasta przyjaznego pieszym i transportowi zbiorowemu.

Ile kosztowała rewitalizacja alei Makariosa?
28 milionów euro – większość pochodziła z funduszy UE.

Kto jest przeciwny decyzji?
Architekci, ekolodzy, organizacje miejskie, rząd (minister transportu), część mieszkańców.

Idź do oryginalnego materiału