– Sytuacja, w jakiej znalazła się w tej chwili spółka, odzwierciedla ogólny trend, jaki można zaobserwować w całym sektorze kolejowym – przekazał nam Piotr Dobijas, pełnomocnik Zarządu PKP LHS ds. stosunków korporacyjnych. PRZECZYTAJ: Zamość: Poseł Janusz Kowalski apeluje: Trzeba ratować PKP LHS! 1300 osób może stracić pracę?– W szczególności stało się to widoczne na przykładzie PKP Cargo S.A., ale dotyczy wszystkich spółek kolejowych w Polsce, a także w całej Europie. W przypadku PKP LHS sytuacja przewozowa jest tym bardziej złożona, iż zasadniczy wolumen przewozów obejmuje towary przywożone z Ukrainy lub eksportowane do tego kraju, który – jak wiadomo – objęty jest pełnoskalową wojną.W rezultacie spadków, które dotykają cały rynek, PKP LHS odczuwa zmniejszenie przewozów, co związane jest z „okolicznościami zewnętrznymi, w pełni niezależnymi od spółki”.PRZECZYTAJ TEŻ: Hetman Zamość i nowy prezes na etacie. Kim jest Leszek Bartnicki?– Spółka jednocześnie podejmuje szereg działań handlowych i marketingowych nakierowanych na pozyskanie nowych projektów przewozowych, a tym samym nowego wolumenu towarów – informuje Piotr Dobijas.W zeszłym roku PKP LHS odprowadziła do Urzędu Skarbowego prawie 12,5 mln zł, przy czym z uwagi na obowiązujące przepisy adekwatny do dokonania rozliczenia jest Mazowiecki Urząd Skarbowy (właścicielem spółki jest pośrednio Skarb Państwa – przyp. red.). Natomiast z tytułu podatku od nieruchomości PKP LHS odprowadziła bezpośrednio do Zamościa kwotę 133,8 tys. zł, a z tytułu podatku od środków transportu – prawie 22,3 tys. zł.Przypomnijmy, iż spółka zatrudnia ponad 1 300 osób, z czego około 800 z Zamościa i powiatu zamojskiego. Na listopadowej sesji Rady Miasta Zamość poseł Janusz Kowalski (PiS) przekazał, iż w przyszłym roku może tam dojść do zwolnień grupowych. Poseł przypomniał, iż jako wiceminister aktywów państwowych za czasów wicepremiera Jacka Sasina nadzorował PKP LHS. W 2023 r., a więc za czasów rządu PiS, spółka osiągnęła 60 mln zł zysku netto, natomiast na koniec 2022 r., czyli za czasów rządów premiera Donalda Tuska, zysk obniżył się do 43 mln zł.PRZECZYTAJ: Klub Dawców Krwi 1520 przy LHS w Zamościu w szczytnej akcji na pożegnanie lata– W dzisiejszej sytuacji mamy zagrożenie, iż ten zysk w 2025 r. będzie oscylował w okolicach 8 mln zł, co może oznaczać gigantyczne problemy na dwóch poziomach: załamanie rentowności spółki i ewentualnie w 2026 r. zwolnienia grupowe – powiedział poseł Janusz Kowalski.Na razie PKP LHS nie informuje o zamiarze przeprowadzenia zwolnień.