Coraz więcej osób skarży się na problemy z elektroniką po wymianie liczników prądu przez AIK (EAC). Nasza czytelniczka z Limassol twierdzi, iż dzień po instalacji nowego „smart licznikа” przestały działać jej wentylator sufitowy, router i automatyczny ekspres do kawy. Reklamację wysłała na adres [email protected]. Sprawdziliśmy, jak wygląda procedura i czego można wymagać od dostawcy energii.
Nowe liczniki, stare ryzyko
Na całym Cyprze trwa największa w historii kampania wymiany liczników energii – docelowo AIK chce zainstalować 400 000 urządzeń. Do końca maja zamontowano już 35 000 nowych liczników. W tym czasie oficjalnie potwierdzono piętnaście przypadków uszkodzenia sprzętów domowych tuż po wymianie licznika i ponownym podłączeniu zasilania.
AIK przyznaje, iż do przeciążeń dochodzi głównie w domach z przestarzałymi wyłącznikami automatycznymi i trójfazową instalacją. Problem pojawia się wtedy, gdy zasilanie zostaje przywrócone nierównomiernie – skok napięcia może wówczas uszkodzić czułą elektronikę.
Co się zmienia?
Po interwencjach parlamentarzystów AIK zapowiedziała zmiany w procedurach. od dzisiaj przed każdą instalacją technicy mają sprawdzać stan domowego rozdzielacza i unikać manualnego przełączania wadliwych bezpieczników. Wprowadzono też uproszczony tryb odszkodowawczy.
Uszkodzone urządzenia będą katalogowane na miejscu, a klient może zamówić nowy model i przesłać fakturę bezpośrednio do AIK. Sprawą zajmie się centralny dział reklamacji, który ma 30 dni na potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia i kolejne 30 dni na podjęcie decyzji o rekompensacie.
Jak zgłosić problem?
Jeśli po wymianie licznika zauważysz, iż domowe urządzenia nie działają:
- nie próbuj ich samodzielnie naprawiać
- zrób zdjęcie tabliczki znamionowej urządzenia i miejsca jego instalacji
- zgłoś problem pod numerem telefonu 1818 lub mailem do najbliższego biura AIK
- czekaj na inspekcję technika – dopiero po niej możesz uzyskać decyzję o ewentualnym odszkodowaniu
Eksperci radzą też, aby być obecnym podczas wizyty montera i poprosić o sprawdzenie napięcia przed włączeniem zasilania.
Co mówią elektrycy?
Nieoficjalnie udało nam się ustalić, iż problemy najczęściej występują w dużych domach, gdzie instalacja elektryczna jest bardziej rozbudowana. Polscy elektrycy pracujący na Cyprze przyznają, iż AIK przeszkolił „hurtowo” nowych pracowników, którzy w tej chwili masowo wymieniają liczniki. Ich zdaniem wielu z nich nie ma jeszcze wystarczającego doświadczenia, aby przeprowadzać instalacje w pełni bezpiecznie i zgodnie ze sztuką.
Błąd, nie wybrano żadnego ID grupy! Sprawdź składnię!FAQ
Czy można domagać się odszkodowania od AIK?
Tak – jeżeli urządzenie zostało uszkodzone po wymianie licznika, AIK przyjmuje zgłoszenia i prowadzi procedurę rekompensaty.
Ile czasu ma AIK na odpowiedź?
30 dni na potwierdzenie zgłoszenia i kolejne 30 dni na podjęcie decyzji.
Czy można samodzielnie naprawić sprzęt?
Nie – należy poczekać na inspekcję technika AIK. W przeciwnym razie można stracić prawo do odszkodowania.