Świnoujście na Kongresie Morskim: Radny Nowicki apeluje o realne wsparcie dla miasta

swinoujskie.info 6 godzin temu

Radny Rady Miasta Świnoujście Sławomir Nowicki był jednym z panelistów 11. Międzynarodowego Kongresu Morskiego, który odbył się w dniach 15–16 maja w Szczecinie. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji rządowej, samorządowców, ekspertów i liderów branży morskiej z Polski i Europy. Główne tematy obrad dotyczyły kierunków rozwoju gospodarki morskiej oraz współpracy pomiędzy portami a miastami.

Jednym z najważniejszych punktów pierwszego dnia Kongresu była kwestia budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu. Premier RP wyraził jednoznaczne poparcie dla inwestycji, określając ją jako strategiczną z punktu widzenia państwa. „Premier zapewnił, iż terminal powstanie i żadne sprzeciwy nie są w stanie tego powstrzymać” – relacjonował radny Nowicki na profilu społecznościowym stowarzyszenia Cała Naprzód Świnoujście.

W drugim dniu Kongresu radny Nowicki uczestniczył w panelu dyskusyjnym „Interakcje miasto – port w kontekście rozwoju zrównoważonych łańcuchów dostaw”, moderowanym przez prof. dr. hab. Stanisława Iwana z Politechniki Morskiej w Szczecinie. W gronie ekspertów i samorządowców padło pytanie o lokalny kontekst budowy terminala. Nowicki nie krył, iż decyzja rządu o realizacji inwestycji bez przestrzeni na dialog budzi uzasadnione obawy wśród mieszkańców.

– Uważam, iż w obliczu tak zdecydowanego stanowiska rządu nie ma już przestrzeni na dyskusję co do samego powstania terminala. Jednak zarówno organy samorządowe, jak i mieszkańcy obawiają się, iż koszty społeczne – hałas, ograniczenia dostępu, zmiany planistyczne – mogą przewyższyć korzyści fiskalne – mówił radny.

Nowicki przypomniał także o dotychczasowych zaniedbaniach towarzyszących innym inwestycjom infrastrukturalnym, jak terminal LNG, który – mimo strategicznego znaczenia – ograniczył dostęp do plaży na prawobrzeżu miasta. Obiecana alternatywna droga do plaży i parking wciąż nie powstały, mimo upływu ponad dwóch lat.

Radny zaapelował również o systemowe rozwiązania dotyczące kosztów utrzymania przeprawy promowej, z której miasto przez cały czas musi korzystać mimo budowy tunelu. – Miasto w 2025 roku musi przeznaczyć na ten cel ponad 50 milionów złotych. Przed budową tunelu otrzymywaliśmy wsparcie rządowe i oczekujemy, iż ta pomoc zostanie wznowiona – zaznaczył.

Podkreślił też potrzebę rozwoju infrastruktury drogowej, wskazując na fatalny stan ulicy Barlickiego jako jedynego w tej chwili połączenia drogi S3 z portem. Przypomniał, iż miasto miało szansę skorzystać z 85-procentowego dofinansowania do budowy dróg, ale zrezygnowało z powodu braku wkładu własnego.

Na zakończenie wystąpienia Nowicki odniósł się do kwestii podatków i dochodów gminy. Wskazał, iż w tej chwili porty korzystają ze zwolnień podatkowych, co znacząco uszczupla dochody Świnoujścia. – To sprawa, którą ustawodawca powinien uregulować – podkreślił. – Terminal kontenerowy powinien nieść za sobą pomoc rządu i spółek Skarbu Państwa w rozwiązaniu kluczowych problemów miasta.

Udział radnego Nowickiego w Kongresie był okazją do głośnego przypomnienia, iż rozwój infrastruktury krytycznej w Świnoujściu nie może odbywać się kosztem mieszkańców. Samorząd – jak zaznaczył – będzie domagać się realnego wsparcia dla miasta i jego społeczności.

Idź do oryginalnego materiału