Przełom w transporcie ciężkim – pierwszy wodorowy pojazd ciężarowy w Słowacji

enerad.pl 1 tydzień temu

Przełom w homologacji pojazdów wodorowych

Firma Mobility & Innovation Production ze Słowacji zakończyła proces homologacji pierwszego ciężarowego pojazdu zasilanego wodorem. Certyfikacja została przeprowadzona zgodnie z europejskimi standardami R134 dla alternatywnych układów napędowych. Samochód uzyskał oficjalne tablice rejestracyjne i może legalnie poruszać się po drogach.

To znaczące osiągnięcie techniczne, które podkreśla rosnącą rolę wodoru w dekarbonizacji transportu ciężkiego w Europie.

Technologia NPROXX wspiera bezemisyjny transport

Nowy wodorowy pojazd ciężarowy został wyposażony w cztery wysokociśnieniowe cylindry typu AH620-70-3 od NPROXX. Każdy z nich magazynuje 12,4 kg wodoru pod ciśnieniem 700 bar. Rozwiązanie to zapewnia wysoką wydajność i niezawodność, choćby w wymagających zastosowaniach komercyjnych.

Zastosowanie takich zbiorników umożliwia stworzenie pojazdu o dużym zasięgu i zerowej emisji spalin. Technologia ta ma szczególne znaczenie w kontekście transformacji energetycznej i wzrostu zapotrzebowania na ekologiczne systemy transportowe.

Pierwsze sukcesy sprzedażowe

Po uzyskaniu certyfikacji rozpoczęła się sprzedaż nowych ciężarówek. Do tej pory nabywców znalazło już 10 pojazdów. To sygnał, iż rynek jest gotowy na rozwiązania oparte na wodorze, a operatorzy transportowi dostrzegają ich potencjał operacyjny.

Współpraca Mobility & Innovation Production z firmą NPROXX ma charakter strategiczny. Obie firmy podkreślają, iż jest to krok w stronę czystszej przyszłości transportu ciężkiego.

Zielony transport ciężarowy nabiera tempa

Wydarzenie to wpisuje się w szerszy trend rosnącego zainteresowania napędami wodorowymi w Europie. Innowacje w zakresie magazynowania wodoru, jak również rosnące możliwości produkcji i dystrybucji paliwa wodorowego, umożliwiają rozwój tego sektora.

Oczekuje się, iż sukces słowackiego projektu zachęci kolejne firmy i państwa do inwestowania w podobne technologie. Przejście na napędy wodorowe może znacząco obniżyć emisję CO2 z transportu drogowego i przyczynić się do realizacji celów klimatycznych Unii Europejskiej.

Zobacz również:
  • JCB z pełną homologacją UE dla silnika wodorowego
  • 15 mln euro dla ARTHUR BUS: Lublin zamawia 20 autobusów wodorowych
  • Światowy Szczyt Wodorowy 2025: trzy priorytety dla globalnego rynku

Źródło: NPROXX

Idź do oryginalnego materiału