Droga ekspresowa S74 Opatów – Nisko: kiedy ruszy budowa?

carpatiabiznes.pl 1 dzień temu
Zdjęcie: s74 opatów nisko kiedy budowa


S74 Opatów – Nisko

Droga ekspresowa S74 na odcinku Opatów – Nisko to kluczowa inwestycja dla regionu świętokrzyskiego i podkarpackiego. Projekt ma poprawić bezpieczeństwo, komfort podróży oraz przyczynić się do rozwoju gospodarczego południowo-wschodniej Polski.

Dlaczego S74 Opatów – Nisko jest tak ważna?

Cały odcinek Opatów – Nisko będzie miał ok. 73 km długości i przebiegał będzie przez teren województwa świętokrzyskiego i podkarpackiego:

– na niemal 29 km przez województwo świętokrzyskie (cztery gminy) – Miasto i Gmina Opatów, Gmina Lipnik, Gmina Obrazów, Gmina Samborzec,

– na ponad 44 km przez województwo podkarpackie (siedem gmin): Miasto Tarnobrzeg, Gmina Gorzyce, Miasto Stalowa Wola, Gmina Zaleszany, Gmina Radomyśl nad Sanem, Gmina Pysznica, Gmina i Miasto Nisko.

Przyszła trasa będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, a dostępność do niej odbywać się będzie poprzez węzły. Droga ekspresowa wyprowadzi ruch tranzytowy z miast, który w tej chwili odbywa się drogami krajowymi nr 9 i 77. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego. Ponadto projektowana trasa zapewni komfortowy i szybki przejazd wszystkim jej użytkownikom.

Wariant społeczny i decyzja środowiskowa

Wybrany wariant społeczny (W5) trasy S74 uzyskał akceptację lokalnych społeczności i samorządów. Decyzja środowiskowa dla tego odcinka S74 została wydana przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie 3 października 2025 roku, co umożliwia przejście do kolejnych faz realizacji inwestycji.

Przebieg trasy S74 Opatów – Nisko

Wariant W5 rozpoczyna się w rejonie miejscowości Okalina jako kontynuacja obwodnicy Opatowa. Trasa biegnie na południowy – zachód od DK9, przecina ją w Lipniku (węzeł Lipnik), a następnie prowadzi przez gminy Obrazów i Samborzec, gdzie w Szewcach zaplanowano węzeł Samborzec.

Dalej droga przekracza rzekę Koprzywianka, przecina rzekę Wisła na południe od Ostrołęki, wchodząc na teren woj. podkarpackiego między miejscowościami Sielec a Zakrzów.

Następnie trasa przebiega obok Tarnobrzeskiej SSE (węzeł Tarnobrzeg), dalej przez gminę Gorzyce (węzeł Gorzyce), Zaleszany (węzeł Zaleszany), omija Turbię i biegnie wzdłuż lotniska (węzeł przy drodze powiatowej 1013R relacji Zbydniów – Turbia).

W dalszym przebiegu trasa przecina rzekę San, wchodząc kolejno na teren gminy Radomyśl nad Sanem i Pysznica (węzeł na DW855).

Dalej droga biegnie między Brandwicą a Jastkowicami, przecina rzekę Bukowa i w rejonie Stalowej Woli dochodzi do węzła przy drodze powiatowej DP1024R.

W dalszym przebiegu droga prowadzi przez tereny niezabudowane wzdłuż Sanu, przez Kłyżów (węzeł Kłyżów), przecina DK19 i kończy się na węźle Zapacz, łącząc się z istniejącą drogą ekspresową S19.

Harmonogram budowy S74 Opatów – Nisko

  • 2025–2028: prowadzenie badań geologicznych, uzgodnienia i przygotowanie przetargu na budowę.

  • Do 2030 roku: wyłonienie wykonawcy oraz uzyskanie decyzji ZRID, niezbędnej do rozpoczęcia inwestycji.

  • III kwartał 2032 roku: planowane zakończenie budowy całego odcinka.

Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na około 3,4 miliarda złotych.

Korzyści dla regionu

Budowa S74 Opatów – Nisko przyczyni się do:

  • Poprawy bezpieczeństwa na drogach.

  • Skrócenia czasu podróży między centralną Polską a południowym wschodem kraju.

  • Rozwoju gospodarczego i transportowego regionu.

  • Odciążenia ruchu w miastach i na lokalnych drogach.

Idź do oryginalnego materiału