S74 Opatów – Nisko
Droga ekspresowa S74 na odcinku Opatów – Nisko to kluczowa inwestycja dla regionu świętokrzyskiego i podkarpackiego. Projekt ma poprawić bezpieczeństwo, komfort podróży oraz przyczynić się do rozwoju gospodarczego południowo-wschodniej Polski.
Dlaczego S74 Opatów – Nisko jest tak ważna?
Cały odcinek Opatów – Nisko będzie miał ok. 73 km długości i przebiegał będzie przez teren województwa świętokrzyskiego i podkarpackiego:
– na niemal 29 km przez województwo świętokrzyskie (cztery gminy) – Miasto i Gmina Opatów, Gmina Lipnik, Gmina Obrazów, Gmina Samborzec,
– na ponad 44 km przez województwo podkarpackie (siedem gmin): Miasto Tarnobrzeg, Gmina Gorzyce, Miasto Stalowa Wola, Gmina Zaleszany, Gmina Radomyśl nad Sanem, Gmina Pysznica, Gmina i Miasto Nisko.
Przyszła trasa będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, a dostępność do niej odbywać się będzie poprzez węzły. Droga ekspresowa wyprowadzi ruch tranzytowy z miast, który w tej chwili odbywa się drogami krajowymi nr 9 i 77. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego. Ponadto projektowana trasa zapewni komfortowy i szybki przejazd wszystkim jej użytkownikom.
Wariant społeczny i decyzja środowiskowa
Wybrany wariant społeczny (W5) trasy S74 uzyskał akceptację lokalnych społeczności i samorządów. Decyzja środowiskowa dla tego odcinka S74 została wydana przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie 3 października 2025 roku, co umożliwia przejście do kolejnych faz realizacji inwestycji.
Przebieg trasy S74 Opatów – Nisko
Wariant W5 rozpoczyna się w rejonie miejscowości Okalina jako kontynuacja obwodnicy Opatowa. Trasa biegnie na południowy – zachód od DK9, przecina ją w Lipniku (węzeł Lipnik), a następnie prowadzi przez gminy Obrazów i Samborzec, gdzie w Szewcach zaplanowano węzeł Samborzec.
Dalej droga przekracza rzekę Koprzywianka, przecina rzekę Wisła na południe od Ostrołęki, wchodząc na teren woj. podkarpackiego między miejscowościami Sielec a Zakrzów.
Następnie trasa przebiega obok Tarnobrzeskiej SSE (węzeł Tarnobrzeg), dalej przez gminę Gorzyce (węzeł Gorzyce), Zaleszany (węzeł Zaleszany), omija Turbię i biegnie wzdłuż lotniska (węzeł przy drodze powiatowej 1013R relacji Zbydniów – Turbia).
W dalszym przebiegu trasa przecina rzekę San, wchodząc kolejno na teren gminy Radomyśl nad Sanem i Pysznica (węzeł na DW855).
Dalej droga biegnie między Brandwicą a Jastkowicami, przecina rzekę Bukowa i w rejonie Stalowej Woli dochodzi do węzła przy drodze powiatowej DP1024R.
W dalszym przebiegu droga prowadzi przez tereny niezabudowane wzdłuż Sanu, przez Kłyżów (węzeł Kłyżów), przecina DK19 i kończy się na węźle Zapacz, łącząc się z istniejącą drogą ekspresową S19.
Harmonogram budowy S74 Opatów – Nisko
-
2025–2028: prowadzenie badań geologicznych, uzgodnienia i przygotowanie przetargu na budowę.
-
Do 2030 roku: wyłonienie wykonawcy oraz uzyskanie decyzji ZRID, niezbędnej do rozpoczęcia inwestycji.
-
III kwartał 2032 roku: planowane zakończenie budowy całego odcinka.
Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na około 3,4 miliarda złotych.
Korzyści dla regionu
Budowa S74 Opatów – Nisko przyczyni się do:
-
Poprawy bezpieczeństwa na drogach.
-
Skrócenia czasu podróży między centralną Polską a południowym wschodem kraju.
-
Rozwoju gospodarczego i transportowego regionu.
-
Odciążenia ruchu w miastach i na lokalnych drogach.