Bożena Ratter: O Zygmuncie Gorgolewskim, jednym z najwybitniejszych architektów
Bożena Ratter: O Zygmuncie Gorgolewskim, jednym z najwybitniejszych architektów
data:03 października 2025 Redaktor: Anna
Gorąco kraj miłując i pragnąc całą duszą poświęcić mu swoje siły, zdolności artystyczne i bogate doświadczenie zawodowe, szuka ciągle sposobności do działania, w kraju rodzinnym…zwłaszcza, iż nadszedł czas posyłania dzieci do szkoły. Tak gorący jak on patriota czuje, iż wśród otoczenia na wskroś niemieckiego, ochronić najdroższe istoty od wpływu germanizmu pomimo największych wysiłków będzie bardzo trudno- o Zygmuncie Gorgolewskim (1845 -1903, jednym z najwybitniejszych polskich architektów epoki (Architekt miesięcznik poświęcony architekturze budownictwu i przemysłowi artystycznemu 1904 nr 4).
W 2025 już nie mamy gdzie się schronić, germanizm z otoczenie na wskroś niemieckiego , czyli UE, dotarł już do Polski, m.in. w postaci Europejskiego Obszaru Edukacji, realizowanego przez Minister Nowacką likwidującą polską edukację.

Czas na największe wysiłki by powstrzymać zaplanowaną akcję deformacji młodego Polaka-choć jest to trudne-rodziców, nauczycieli i nas wszystkich, którym zależy na wyposażeniu młodego człowieka w wiedzę i szerokie horyzonty myślowe do godnego życia- a nie „kompetencje” do posłuszeństwa globalnej ideologii i niewolnictwa, na rzecz jej twórców. Nie dajmy się nabierać na niewinne nazewnictwo, Salin też mordował miliony pod hasłem „szczęścia proletariatu”.
Dla wykształcenia dzieci w polskiej szkole Zygmunt Gorgolewski opuścił Berlin, w którym po ukończeniu studiów i złożeniu egzaminu państwowego na budowniczego rządowego, miał niezwykle wysoką pozycję jako „fachowiec”!!!!. Przez 7 należał do nadwornego urzędu budowniczego ces. Wilhelma I, w r. 1885 mianowany król. inspektorem budowniczym w Halli nad Salą ma specjalnie przydzielone budowle uniwersyteckie, z których kilka wykonanych zostaje wedle jego projektów i pod jego kierunkiem architektonicznym. Do nich należą: instytut fizykalny, pierwsza w Prusach klinika psychiatryczna, nowe muzeum archeologiczne i przebudowa kliniki chirurgicznej,
Zdobywa nagrody w konkursach międzynarodowych na gmach parlamentu niemieckiego w Berlinie, na gmach sądu Rzeszy niemieckiej w Lipsku w r, 1885- projekt jego należy do najwybitniejszych- opracował też w tym czasie projekt wspaniałego mostu imienia Cesarza Wilhelma w Berlinie.
Wreszcie otwiera mu się upragniona sposobność powrotu do kraju- w r. 1893 zostaje powołany na stanowisko dyrektora nowo zorganizowanej szkoły przemysłowej we Lwowie. Jeszcze w czasie rokowań o objęcie posady rektora szkoły przemysłowej, ś. p. Gorgolewski bierze udział w konkursie na plany gmachów wy stawy krajowej we Lwowie i uzyskuje pierwszą nagrodę za projekt na pawilon sztuki.
W ogłoszonym konkursie na nowy teatr we Lwowie uzyskuje jednogłośną uchwałą Komitetu sędziów pierwszą nagrodę; rada miasta Lwowa powierza mu wykonanie planów do budowy i kierownictwo artystyczno techniczne swojego nowego teatru.
Tak po długich zabiegach zdobywa wreszcie możność wzniesienia w kraju gmachu monumentalnego i zapisania swego imienia na karcie historii architektury w Polsce. (Architekt 1904 nr 4).
Niestety, zupełnie NIE WYBRZMIAŁA TA POLSKOŚĆ I WIELKOŚĆ Zygmunta Gorgolewskiego jako POLSKIEGO ARCHITEKTA I PATRIOTY w informacji Kuriera Galicyjskiego o zbliżającym się 125-leciu gmachu Wielkiego teatru Miejskiego we Lwowie, jak i tego, iż foyer z loggiami na zewnątrz to salon przewspaniały, prawdziwa chluba Lwowa i sztuki polskiej a w przyozdobieniu teatru brali udział najznakomitsi polscy mistrzowie pędzla i dłuta.
Kierownictwo szkoły sprawuje ś. p. Gorgolewski z pożytkiem dla młodzieży i kraju aż do zgonu, a więc przez lat 10. Poważne stanowisko jakie ta szkoła zajęła i rozwój jaki osiągnęła, to świadectwo dojrzałej, świadomej celu i energicznej pracy dyrektora (Architekt 1904)
Świadczą o tym Sprawozdania z C. K. PAŃSTWOWEJ SZKOŁY PRZEMYSŁOWEJ WE LWOWIE, w sprawozdaniu za rok szkolny 1889/1890 oprócz zapewnienia Dyrektora Gogolewskiego iż: Na wszystkich otwartych dotąd działach odbywała się nauka ściśle według istniejącego programu; bez jakichkolwiek zmian w ustroju szkolnym, wymienieni są nauczyciele, znakomici, światowej sławy polscy artyści i naukowcy- nie psychomagowie czy "chętni" do nauczania „edukacji zdrowotnej”- zamiast doskonałej kadry usuniętego doskonałego przedmiotu WDŻ- oraz ich dokonania artystyczne pozaszkolne, w tym w teatrze lwowskim.
Polscy rzeźbiarze, zdobiący Teatr Wielki we Lwowie:
- Prof. Harasimowicz Piotr. W ciągu roku 1899 i 1900 wykonał wszystkie wewnętrzne prace rzeźbiarskie i sztukatorskie w nowym Teatrze miejskim we Lwowie, podług projektu Zygmunta Głorgolewskiego, architekta i kierownika budowy teatru lwowskiego.
- Tadeusz Barącz herbu Odrowąż (ur. 24 marca 1849 we Lwowie, zm. 13 marca 1905 tamże) – polski rzeźbiarz i medalier, Pochodził ze starej i zasłużonej dla Lwowa rodziny polskich Ormian. Jego braćmi byli Roman (1856-1930, profesor chirurgii Uniwersytetu Lwowskiego), Erazm (1859-1928, inżynier górnik, kolekcjoner), Stanisław (1864-1936, poeta i tłumacz) oraz Władysław (1865-1919, aktor i dyrektor Teatru Wielkiego we Lwowie. Twórca licznych rzeźb portretowych i pomników, student Akademii Sztuk Pięknych w Monachium w latach 1869-1871.
- Antoni Popiel herbu Sulima (ur. 13 czerwca 1865 w Szczakowej, zm. 7 lipca 1910 w Lubieniu) – polski rzeźbiarz, studia w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie pod kierunkiem Izydora Jabłońskiego, Władysława Łuszczkiewicza i Walerego Gadomskiego, potem studia w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu, profesor Szkoły Politechnicznej we Lwowie, od 1895 był żonaty z córką rzeźbiarza Leonarda Marconiego.
Polscy malarze, zdobiący Teatr Wielki we Lwowie:
- Walerian Kryciński - polski malarz, ceramik, projektant, publicysta i pedagog, związany z lwowskim i krakowskim środowiskiem artystycznym. Kształcił się w krakowskiej SSP u F. Szynalewskiego i W. Łuszczkiewicza (1872-1875). Studia uzupełniał w Wiedniu w tamtejszej akademii i Kunstgewerbeschule, pracował jako nauczyciel rysunku, malarstwa dekoracyjnego i ceramiki w Kołomyi i Lwowie. Był wielkim popularyzatorem ceramiki pokuckiej, projektował plakaty, karty pocztowe, wzory tkanin i haftów. Do nowego teatru lwowskiego wykonał malowidło ścienne w klatce schodowej ״Muzyka starożytna“, a w sali widzów pola na lożach pierwszego piętra, przedstawiające sceny z amoretów w rodzaju kamei według własnych kompozycji.
- Prof. Rybkowski Tadeusz. W roku 1900 wykonał powierzone mu 2 płótna do dekoracji klatki schodowej nowego teatru miejskiego we Lwowie — przedstawiające ״Rycerstwo i mieszczaństwo“, i jedno płótno do stropu w sali widzów przedstawiające ״Krytyką“.
- Prof. Pietsch Edward. Do nowego teatru miejskiego komponował szkic do kamei przedstawiających: ״Marzenie, Wolność, Życie, Ból, Deklamację, Śpiew, Piśmiennictwo, Zazdrość, Namiętność i Muzykę”. Następnie 6 kamei figuralnych wieńczących medaliony sławnych aktorów.
W nowym teatrze malował nadnaturalnej wielkości figurę, przedstawiającą poezję liryczną. Nadto projektował szkice figuralne, przedstawiające ״Naiwność, Przyjaźń Smutek. Miłość, Zbrodnię, Radość, Walkę, Pychę, Prawdę i Bojaźń“.
- Aleksander Augustynowicz (ur. 7 lutego 1865 w Iskrzyni, zm. 23 sierpnia 1944 w Warszawie) – polski malarz, studiował pod kierunkiem Jana Matejki w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie a potem Monachium, portrecista i pejzażysta, po wybuchu II wojny światowej przeniósł się do Warszawy, gdzie zginął podczas powstania warszawskiego. W ciągu roku 1899 i 1900 wykonał wszystkie wewnętrzne prace rzeźbiarskie i sztukatorskie w nowym Teatrze miejskim we Lwowie, podług projektu c. k. Radcy Rządu p. Zygmunta Gorgolewskiego, architekta i kierownika budowy teatru lwowskiego.
- Marceli Harasimowicz ur. 16 stycznia 1859 w Warszawie, zm. 22 maja 1935 we Lwowie – polski malarz, w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie w latach 1873–1879, następnie w akademiach wiedeńskiej pod kierunkiem K. Wurzingera i w monachijskiej u W. Li ndenschmita. Był wieloletnim kustoszem Galerii Miejskiej Lwowa (1907–1931). pejzażysta, nauczyciel sztuk plastycznych
- Damazy Kotowski (ur. 8 grudnia 1861 w Piotrkowie Trybunalskim, zm. 16 sierpnia 1943 w Poznaniu) – polski malarz pejzażysta, w latach 1885–1886 i 1889–1890 w pracowni Jana Matejki w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, a następnie w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium u Sándora Wagnera
- Tadeusz Popiel herbu Sulima (ur. 1863 w Szczucinie, zm. 22 lutego 1913 w Krakowie) – polski malarz, studiował w Krakowie w Szkole Sztuk Pięknych u Jana Matejki, następnie w Wiedniu i Monachium. Uczestniczył w wielu wystawach, otrzymał złote medale w Paryżu (1890) i San Francisco (1894). Wykonał m.in. dekoracje kaplicy św. Stanisława w bazylice św. Antoniego w Padwie, zajmował się również malarstwem ściennym i witrażami. Był współautorem m.in. Panoramy Racławickiej.
Bożena Ratter