Bitwa o perony w Mławie. Miliony wydane na przebudowę przystanku mogą pójść na marne

4 godzin temu
Zdjęcie: Detailed view of train wheels and rusty railway tracks with nuts and bolts.


Mieszkańcy Mławy nie kryją oburzenia. Pociągi PKP Intercity, które od grudnia 2023 zatrzymują się na przystanku Mława Miasto, już za kilka miesięcy mogą wrócić na odległą stację. To oznacza, iż wydane na przebudowę przystanku ponad 3 miliony złotych mogą zostać zmarnowane.

Przedwczesna decyzja bez danych

Zgodnie z pierwotnym planem, pociągi IC i TLK miały zatrzymywać się na przystanku Mława Miasto co najmniej do grudnia 2025 roku. Taki harmonogram miał pozwolić na rzetelną ocenę potoków pasażerskich i sprawdzenie efektywności nowego rozwiązania. Tymczasem z informacji prasowych z końca maja wynika, iż już od 31 sierpnia 2025 roku składy wrócą na stację Mława.

Posłanka Paulina Matysiak, która wystąpiła w tej sprawie do Ministerstwa Infrastruktury, podkreśla, iż decyzja została podjęta bez ujawnienia kluczowych danych. PKP Intercity odmawia udostępnienia informacji o liczbie sprzedanych biletów, powołując się na tajemnicę przedsiębiorstwa. W ocenie posłanki, argument ten nie przekonuje, skoro spółka realizuje połączenia dotowane z budżetu państwa.

Dwie stacje, dwa obozy

Kwestia lokalizacji postojów dzieli mieszkańców Mławy na dwa obozy. Mieszkańcy centrum miasta opowiadają się za utrzymaniem postojów na przystanku Mława Miasto, który jest znacznie lepiej skomunikowany z centrum i zintegrowany z lokalnym transportem autobusowym. Z kolei mieszkańcy okolic stacji Mława domagają się powrotu pociągów do pierwotnej lokalizacji.

Jak zauważa posłanka Matysiak, pierwsza grupa jest liczniejsza i obejmuje duże osiedla mieszkaniowe. Ponadto przystanek Mława Miasto oferuje pasażerom znacznie więcej udogodnień – od lepszej komunikacji po wygodniejsze przesiadki na autobusy lokalne i dalekobieżne.

Problemy techniczne stacji na peryferiach

Stacja Mława, do której mają zostać przeniesione postoje, nie jest przygotowana na obsługę nowoczesnych pociągów międzywojewódzkich. Położona na peryferiach miasta, dysponuje peronami zbyt krótkimi, by bezpiecznie obsługiwać długie składy zestawione z wagonów pasażerskich kursujące na trasach IC i TLK.

To kolejny argument przemawiający za utrzymaniem postojów w dotychczasowej lokalizacji. Przystanek Mława Miasto został w 2023 roku przebudowany i wydłużony właśnie z myślą o obsłudze pociągów dalekobieżnych. Inwestycja pochłonęła ponad 3 miliony złotych z budżetu państwa.

Petycja mieszkańców czeka na odpowiedź

Burmistrz Mławy złożył w imieniu mieszkańców petycję do Ministerstwa Infrastruktury w sprawie kontynuacji postojów pociągów IC i TLK na przystanku Mława Miasto. Zgodnie z ustawą o petycjach, ministerstwo ma obowiązek niezwłocznego jej opublikowania i rozpatrzenia.

Posłanka Matysiak domaga się od resortu infrastruktury wyjaśnień w sprawie przyczyn przedwczesnego zakończenia pilotażu oraz udostępnienia danych statystycznych dotyczących liczby sprzedanych biletów na obu stacjach. Pyta także o dokumentację uzasadniającą planowane zmiany i przewagi stacji Mława nad przystankiem w centrum miasta.

Mieszkańcy mają nadzieję, iż ministerstwo i PKP Intercity przemyślą swoją decyzję i wezmą pod uwagę nie tylko ekonomiczne, ale także społeczne aspekty funkcjonowania komunikacji kolejowej w mieście.

Idź do oryginalnego materiału