APAC może stać się największym rynkiem transportu CO₂ na świecie – nowy raport Xodus

enerad.pl 1 tydzień temu

Region Azji i Pacyfiku na drodze do dominacji w rynku transportu CO₂

Według raportu Forecasting the APAC CCUS Infrastructure, opracowanego przez Xodus we współpracy z Subsea7, do 2055 roku region APAC może potrzebować aż 90 miejsc składowania CO₂, 8 000 km rurociągów oraz niemal 80 specjalistycznych jednostek pływających. Oznacza to, iż APAC ma potencjał, by stać się największym na świecie rynkiem morskiego transportu dwutlenku węgla.

W Japonii i Korei, które w tej chwili nie mają dużej produkcji ropy i gazu, zapotrzebowanie na składowanie CO₂ może wymagać budowy infrastruktury offshore porównywalnej z funkcjonującym w tej chwili sektorem gazowym Australii.

CCUS jest dojrzałą, sprawdzoną technologią, która może być wdrażana bez konieczności zmiany zachowań konsumentów – podkreśla Simon Allison, wiceprezes Xodus na region APAC. – Raport daje kompleksowy obraz infrastruktury niezbędnej do efektywnego transportu i składowania CO₂ w regionie.

Wyzwania i szanse CCUS w Azji

W odróżnieniu od Europy, gdzie emisje są najczęściej obsługiwane rurociągami do pobliskich magazynów, w APAC najważniejsze znaczenie będzie mieć transport morski na dużą skalę. Dla wielu państw regionu różnice między lokalizacjami emitentów a miejscami składowania mogą sięgać choćby 5 000 km.

Jak zauważa Olivier Mette, dyrektor ds. doradztwa globalnego w Xodus, kraje takie jak Chiny i Indie skoncentrują się na rozwiązaniach krajowych, ale wiele państw będzie zmuszonych do korzystania z infrastruktury morskiej, co może opóźniać rozwój projektów.

Nasza analiza, oparta na dopasowanych regionalnie założeniach kosztowych oraz metodologii zatwierdzonej przez branżę, pokazuje, iż choć początkowe koszty będą wysokie, to z czasem znacznie spadną dzięki efektowi skali i wejściu nowych graczy – wskazuje Mette.

APAC potrzebuje nowej floty do transportu CO₂

W obecnych prognozach Xodus zakłada, iż do 2055 roku potrzebne będzie niemal 80 jednostek do transportu CO₂ międzyregionowego – co stanowi ok. 20% obecnej floty LNG w Azji. Budowa sześciu takich statków rocznie przez 15 lat jest – zdaniem ekspertów – jak najbardziej realna.

Co istotne, projekty CCUS powiązane z infrastrukturą LNG mogą zredukować koszty choćby o 10–15%, co odpowiada skróceniu dystansu transportowego o ponad 3 000 km. To może znacząco ułatwić wdrażanie CCUS w pierwszym etapie.

Zobacz również:
  • Na przestrzeni dwóch lat państwa przeznaczyły 50 mld dolarów na technologie wychwytu CO₂
  • Bruksela naciska: 44 koncerny paliwowe mają składować CO2 do 2030 r.
  • Pierwszy europejski statek do transportu CO₂ gotowy. najważniejszy krok w stronę pełnoskalowego magazynowania CO₂ w UE

Źródło: Xodus

Idź do oryginalnego materiału