Zbyt małe środki na transport w Planie Społeczno-Klimatycznym
Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) zgłosiło liczne zastrzeżenia do projektu Planu Społeczno-Klimatycznego (PSK). Dokument ten określa zasady wydatkowania środków z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego (SFK). Polska ma otrzymać choćby 65 mld zł i będzie największym beneficjentem tego funduszu w Unii Europejskiej.
W ocenie PSNM rządowy projekt zakłada niewystarczające wsparcie dla sektora transportu. Na ten cel przewidziano jedynie 21% całkowitego budżetu, czyli 3,2 mld euro. To aż o 46% mniej niż zaplanowano na sektor budynków. Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM, podkreśla, iż to niezrozumiała dysproporcja, zważywszy na to, iż problem ubóstwa transportowego może dotykać choćby 15 mln Polaków.
Marginalizacja transportu indywidualnego i kontrowersyjne technologie
Projekt PSK nie zakłada istotnego wsparcia dla indywidualnego transportu drogowego. Według PSNM to poważny błąd, zwłaszcza iż rząd sam wskazuje na zagrożenia wynikające z wprowadzenia nowego systemu ETS2. System ten może podnieść koszty użytkowania pojazdów spalinowych, co uderzy w mieszkańców obszarów wykluczonych transportowo.
PSNM krytykuje również planowane wsparcie dla autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG). Jak zauważa Marek Popiołek, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu PSNM, może to prowadzić do odrzucenia projektu przez Komisję Europejską. Finansowanie technologii opartych na paliwach kopalnych jest bowiem sprzeczne z unijną zasadą DNSH (Do No Significant Harm).
Potrzeba rozwiązań przyszłościowych
W ocenie PSNM kluczowym elementem powinna być walka z wykluczeniem transportowym poprzez rozwój indywidualnej mobilności elektrycznej. Organizacja postuluje wprowadzenie programu leasingu społecznego pojazdów zeroemisyjnych, na wzór rozwiązań z Francji. Tego typu programy mają szansę na skuteczniejsze przeciwdziałanie ubóstwu transportowemu w regionach, gdzie transport zbiorowy nie jest dostępny lub ekonomicznie uzasadniony.
– Indywidualny transport drogowy w wielu przypadkach jest jedyną możliwą odpowiedzią na walkę z ubóstwem transportowym – podkreśla Jan Wiśniewski.
Postulaty branży nowej mobilności
PSNM domaga się zwiększenia budżetu na sektor transportu drogowego oraz rezygnacji z finansowania pojazdów opartych na paliwach kopalnych. Stowarzyszenie apeluje także o wsparcie dla mobilności współdzielonej i transportu na żądanie.
Kolejne propozycje obejmują:
- rozbudowę infrastruktury ładowania w gminach poniżej 50 tys. mieszkańców,
- zwiększenie środków na mikromobilność,
- rozwój transportu rowerowego i pieszego.
– Obecny projekt PSK nie odpowiada na realne potrzeby Polaków zagrożonych wykluczeniem komunikacyjnym. Bez zdecydowanych zmian plan może okazać się nieskuteczny w walce z ubóstwem transportowym – podsumowuje Marek Popiołek.
Zobacz również:- AFIR 2025: Polska nie zdąży z budową stacji ładowania. Raport PSNM
- PSNM prowadzi darmowe szkolenia dla samorządów. Rzeszów i Lublin stawiają na czysty transport
- Raport PSNM: Elektryki palą się o 14% rzadziej niż spalinowe