700 MW – taką łączną moc mają mieć magazyny energii Grupy TAURON w 2030 r. W poniedziałek koncern poinformował o przyznaniu 538 mln zł dofinansowania z NFOŚiGW na budowę tego typu obiektów, a we wtorek ruszył rozruch magazynu energii przy elektrowni wodnej Przewóz w Krakowie.
– To pierwsza realizacja z wielu. Być może rozmiarami nie jest ogromna, natomiast z punktu widzenia budowy organizacji i modelu komercyjnego jest bardzo ważnym krokiem milowym w realizacji naszej strategii – zapowiada Michał Orłowski, wiceprezes Grupy TAURON ds. zarządzania majątkiem i rozwoju.

Wybudowany na terenie należącej do TAURONA elektrowni wodnej magazyn energii powstał w technologii bateryjnej litowo-jonowej, a ściślej LFP, czyli litowo-żelazowo-fosforanowej. Ma moc 4 MW i pojemność 16 MWh. Inwestycję zrealizowano w zaledwie 5 miesięcy.
TAURON Zielona Energia: OZE w zgodzie z otoczeniem
– To najszybciej zrealizowany projekt magazynu energii w Europie, za chwilę uruchomimy kolejny dla TAURONA w Dąbiu – mówi Dariusz Wawrzynów z firmy Griffin Group Energy, która była głównym wykonawcą inwestycji.

Magazyny kluczem do stabilizacji
– Potencjał magazynowania energii jest ogromny i uważamy, iż magazyny energii są niezbędne dla naszego krajowego systemu elektroenergetycznego – podkreśla wiceprezes Orłowski. – Widzimy, iż w ostatnim czasie zmienność cenowa znacząco wzrosła. Im więcej przyłączamy źródeł odnawialnych do sieci, tym więcej pojawia się cen ujemnych. Magazyny energii pozwolą nam te ceny ustabilizować i tym samym zmniejszyć obciążenie dla odbiorców końcowych. Z jednej strony magazyny stabilizują zatem sieć od strony fizycznej, z drugiej strony pomagają stabilizować ceny energii i wszystkim konsumentom – dodał.
Oddanie do użytku magazynu Przewóz zbiegło się w czasie z informacją o przyznaniu Grupie TAURON dofinansowania z Funduszu Modernizacyjnego operowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na budowę bateryjnych magazynów energii. Warunkiem otrzymania środków będzie, m.in. zawarcie do końca b.r. umów o dofinansowanie dla poszczególnych projektów.
TAURON zakwalifikował się do otrzymania dofinansowania na poziomie od 35% do 45% dla 11 swoich inwestycji o łącznej mocy ponad 346 MW i pojemności ok. 1,5 GWh. Łączna kwota, na którą może liczyć Grupa wyniesie 537,7 ml. zł
Wspomniane projekty mają powstać w latach 2026-2028, m.in. w Laryszowie (woj. śląskie, 84 MW/358 MWh), w Ogrodzieńcu (woj. śląskie, 55 MW/237 MWh), w Bałkowie (woj. świętokrzyskie, 54 MW/242 MWh), Twardogórze (woj. dolnośląskie 42 MW/179 MWh), Dąbrowie Środkowej (woj. dolnośląskie 45 MW i 192 MWh), Starych Bogaczowicach (woj. dolnośląskie 30 MW/134 MWh), Bytomiu (woj. śląskie, 18 MW/77 MWh) czy Kuźni Raciborskiej (woj. śląskie, 6,9 MW/30 MWh). Warunkiem otrzymania dofinansowania jest zgoda Rady Nadzorczej NFOŚiGW oraz zawarcie do końca bieżącego roku umów o dofinansowanie dla poszczególnych projektów.
Strategia Grupy TAURON na lata 2025-2035 zakłada, iż moc zainstalowana w bateryjnych magazynach energii wyniesie 700 MW do 2030 roku i 1,4 GW do 2035 roku.

Magazyny to dobra inwestycja
Magazyn Przewóz, mimo, iż powstał przy elektrowni wodnej, nie będzie ładowany energią z tego obiektu, ale prądem pochodzącym z sieci średniego napięcia. Aby zrealizować projekt TAURON zdecydował się na udział w aukcji Rynku Mocy. Wygrana zapewniła koncernowi wieloletni kontrakt i gwarancję stabilnego finansowania inwestycji. – Świadczenie usługi mocowej to główne przeznaczenie naszego magazynu, ale oczywiście nie ograniczamy się tylko i wyłącznie do tej usługi. Możemy zarabiać na tzw. spreadzie cenowym czyli na różnicy pomiędzy ceną energii, która jest na ładowaniu i na rozładowanie magazynu, ale też przemierzamy się z tematem usług systemowych, czyli tutaj to, co do tej pory jest głównie realizowane przez elektrownie konwencjonalne. Chodzi tu głównie o regulacje częstotliwości, czyli usługi realizowane już konkretnie dla operatora – tłumaczy Grzegorz Mudrak, kierownik projektów w TAURON Zielona Energia.

1 godzina temu












