Szpitale na szynach? Nowy pomysł Holandii na wykorzystanie starych taborów

7 godzin temu

Ministerstwo obrony Holandii rozważa plany przekształcenia starych pociągów w mobilne szpitale polowe, zdolne do transportu rannych żołnierzy. Rozmawia w tej sprawie z narodowym przewoźnikiem, informuje Politico za holenderskimi mediami.

Jak donosi holenderski dziennik „Algemeen Dagblad”, resort obrony podkreśla, iż prowadzenie operacji wojskowych na dużą skalę nie jest możliwe bez wsparcia społeczeństwa cywilnego. Inicjatywa z pociągami ma być częścią szerszego planu, który może również obejmować wysyłanie holenderskich maszynistów do Europy Wschodniej w celu wsparcia działań wojskowych.

Rosną obawy, iż infrastruktura transportowa Europy nie jest przygotowana na ewentualny konflikt z Rosją, co skłania państwa do analizowania, w jaki sposób zasoby cywilne mogą wesprzeć logistykę wojskową.

Rzecznik holenderskich kolei Erik Kroeze powiedział portalowi Politico, iż Ministerstwo Obrony niedawno nawiązało kontakt z narodowym przewoźnikiem kolejowym, Nederlandse Spoorwegen, i iż rozpoczęły się wstępne rozmowy. – Proces znajduje się na bardzo wczesnym etapie – zaznaczył.

Według „Algemeen Dagblad” rozważana jest konwersja już do przyszłego roku 24 starych holenderskich składów – a może choćby jeszcze więcej – na mobilne szpitale. Wagony, które stopniowo wycofuje się z eksploatacji i zastępuje nowszymi modelami, pierwotnie miały zostać sprzedane za granicę.

Pomysł na szerszą skalę

To nie tylko holenderska inicjatywa. Na poziomie UE podobną koncepcję rozważa się w ramach nadchodzącego pakietu Komisji Europejskiej dotyczącego mobilności wojskowej, który ma zostać zaprezentowany jesienią.

W ramach prac planistycznych Dyrekcja Generalna ds. Przemysłu Obronnego i Przestrzeni Kosmicznej (DG DEFIS) rozesłała ankietę do kluczowych podmiotów sektora transportowego w całej UE.

Kwestionariusz, do którego dotarło Politico, zawiera pytania o to, czy zasoby transportowe – w tym wagony platformy i medyczne, promy o podwójnym zastosowaniu, ciężarówki do zadań specjalnych oraz strategiczne środki transportu lotniczego – można byłoby wykorzystać na szerszą skalę w sytuacji kryzysowej.

W ankiecie pada również pytanie, czy zdaniem rządów te zasoby o podwójnym przeznaczeniu powinny być wspólnie wykorzystywane przez państwa, czy to w ramach dobrowolnych umów, czy obowiązkowych ustaleń.

30 czerwca DG DEFIS przedstawiła aktualizację dotyczącą mobilności wojskowej przedstawicielom państw UE, wynika z prezentacji, do której dotarło POLITICO.

Komisja Europejska argumentuje, iż mobilność wojskową „można dodatkowo wzmocnić poprzez zwiększenie dostępności specjalistycznych środków transportu i sprzętu podwójnego zastosowania we wszystkich rodzajach transportu” i zapowiada rozważenie „mechanizmu solidarnościowego”, który miałby ułatwić państwom członkowskim dostęp do takich zasobów – w tym wagonów kolejowych i taboru.

Idź do oryginalnego materiału