Śrem stawia na biometan! Jest pionierem

1 tydzień temu

Mimo, iż w naszym kraju nikt jeszcze nie produkuje na skalę przemysłową biometanu, to w skroplonej formie (bioLNG) będzie go można już niedługo zatankować na stacji należącej do spółki komunalnej – w pobliżu Śremu w Wielkopolsce.

Stację buduje Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Śremie Spółka z o.o. w niewielkiej miejscowości Mateuszewo, gdzie od 2015 r. działa już stacja LNG i CNG.

ŚREM: BIOMETAN TO PRZYSZŁOŚĆ

– To była wówczas pierwsza ogólnodostępna stacja LNG w środkowo-wschodniej Europie. Były już stacje w Hiszpanii, Francji, Portugalii, Holandii, ale w naszej części Europy byliśmy choćby przed Niemcami – podkreśla prezes PGK w Śremie – Paweł Wojna, pomysłodawca całej inwestycji.

I dodaje:

– Choć stacja została uruchomiona w 2015 r. to gazu ziemnego do napędu używaliśmy już od 2012 r. Rozpoczynaliśmy od dwóch kontenerowców, a z czasem, zwłaszcza po wybudowaniu stacji LNG, liczba samochodów zasilanych gazem we flocie PGK w Śremie stopniowo rosła i w tej chwili takie pojazdy użytkowane przez spółkę stanowią ponad 60% całej floty. – I na poziomie 70% się zatrzymamy, dywersyfikując strukturę paliw – wyjaśnia P. Wojna.

60% CAŁEJ FLOTY PGK ŚREM ZASILANE JEST GAZEM ZIEMNYM

BOOM NA GAZ

Dlaczego śremska spółka PGK postawiła na gaz? – Kiedy zaczynaliśmy naszą przygodę z gazem, na pierwszym miejscu nie były względy ekologiczne, ale ekonomiczne. Od razu zauważyliśmy, iż dzięki wykorzystaniu gazu obniżyliśmy koszty tankowania naszych pojazdów o ok. 30% w porównaniu do pojazdów napędzanych olejem napędowym.

Oczywiście w kolejnych latach to się różnie kształtowało, ale i tak przez cały czas się to opłaca. Nasza stacja cieszy się dużym zainteresowaniem i jest atrakcyjna pod względem cenowym. Tankujemy dużo samochodów ciężarowych z branży transportowej paliwem LNG, a także pojazdy branży komunalnej i samochody osobowe – paliwem CNG – mówi prezes PGK w Śremie. Mamy wieloletnie umowy na tankowanie z firmami, posiadającymi pojazdy niskoemisyjne, które niedługo bez żadnych przeróbek mogą się stać pojazdami zeroemisyjnymi.

Na tym jednak nie koniec – jeszcze w tym roku obecna stacja LNG i CNG zostanie rozbudowana o nową część do tankowania bioLNG i bioCNG. Pierwsze prace budowlane ruszyły w marcu, a oddanie do użytku nowej stacji dedykowanej biometanowi planowane jest na jesień.

Cały artykuł przeczytasz w magazynie Zielona Gmina:

Tekst: Lech Bojarski
Zdjęcie: Marcin Wojna

Idź do oryginalnego materiału