Ruszyła budowa drogi do portu w Małaszewiczach. Wielu czekało na nią od lat!

2 godzin temu
Zdjęcie: Ruszyła budowa drogi do portu w Małaszewiczach. Wielu czekało na nią od lat!


Na tę inwestycję mieszkańcy, kierowcy oraz przedsiębiorcy czekają od lat. Mowa o drodze powiatowej, której budowa już się rozpoczęła, a która połączy drogę krajową nr 2 z portem przeładunkowym w Małaszewiczach i linią kolejową E 20.

Budowa 6 km odcinka drogi wraz z wiaduktem ma zakończyć się w styczniu 2027 roku.

Poprawi bezpieczeństwo mieszkańców

Gabriel Gryciuk jest mieszkańcem i radnym gminy Terespol. Jak mówi, budowa drogi poprawi nie tylko bezpieczeństwo zmotoryzowanych, ale też mieszkańców gminy Terespol, którzy mieszkają przy ruchliwej drodze krajowej nr 2.

– Jak rozmawiałem z mieszkańcami, to oni za każdym razem powtarzali, iż korki, które się tworzą, sprawiają, iż jazda po E30 jest niebezpieczna. Ona stwarza zagrożenie dla osób poruszających się po tej trasie. Korki występują praktycznie non-stop, ruch nie maleje, a zwiększa się, więc ten problem by się tylko nasilał. Budowa tej drogi przekieruje ruch poszczególnych miejscowości na drogę, która nie przebiega przez tereny zabudowane – mówi radny gminy Terespol.

Połączy wszystkie terminale modalne z DK2

– Droga ta w zamiarze ma połączyć wszystkie terminale modalne z drogą krajową nr 2 – mówi Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Białej Podlaskiej, Artur Rogulski. – Przy skrzyżowaniu z dojazdem do autostrady, czyli do tej drogi 68.

Inwestycja spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem firm, które chcą prowadzić na terenie portu przeładunkowego w Małaszewiczach swoją działalność.

– Na tych terenach przemysłowych już powstają tak jakby firmy, które są bardzo zainteresowane tą drogą. Na pewno będą z niej korzystały częściej niż mieszkańcy, ale to właśnie o to chodziło, żeby mieszkańcy mieli dojazd tą drogą krajową nr 2, a nasza droga miałaby zabrać ten ruch ciężarowy, tranzytowy do tych właśnie terminali intermodalnych – dodaje Artur Rogulski.

W planach budowa terminalu

Na budowę drogi oczekiwał też bialski przedsiębiorca Leszek Horeglad, który w rejonie portu planuje wybudować nowy terminal.

– Nad tą inwestycją pracowaliśmy kilka lat. Lobbowaliśmy jej budowę w różnych urzędach, budowę tej drogi, co ona znaczy dla takich firm jak Mojan? My przy tej drodze mamy zlokalizowaną piękną budowę terminala, to będzie terminal kontenerowy. Powierzchnia tego terminala będzie wynosił około 60 hektarów i od strony południowej będzie doskonały do tego terminala dojazd. Mamy pozwolenie na budowę, złożyliśmy wnioski na dofinansowanie z pieniędzy europejskich. Są duże szanse, iż te pieniądze dostaniemy. I chcemy budować nasz terminal, który będzie miał za zadanie przeładowywanie kontenerów, które będą przychodzić jedwabnym szlakiem do Małaszewicz i tu będą rozformowane albo na plac, albo na samochód, albo na pociąg. Będziemy wysyłać na zachód do Europy. Chcemy pracować z krajami z Azji i z Chin. I na te towary liczymy, bo to jest terminal kontenerowy – dodaje Leszek Horeglad.

Powstanie tego terminala będzie wiązać się też z utworzeniem nowych miejsc pracy, jak to będzie wyglądać?

– Zdecydowanie tak, tym bardziej iż ten terminal, jak dostaniemy pieniądze z Unii, chcemy rozpocząć na początku 2027 roku i w ciągu czterech lat to skończyć. Także mam nadzieję, iż to jest taka perspektywa, gdzie wojna na Ukrainie się pewnie skończy, odblokują się dostawcy ze wschodu. Taką mam nadzieję, bo o ile taka sytuacja będzie trwała do 2027 roku, jak jest w tej chwili, to tego terminalu nie będziemy budować – zaznacza Horeglad.

Wszystko może się zmienić?

– Wszystko może się zmienić, ale wszystko mamy przygotowane, żeby ten terminal zacząć budować. Mam nadzieję, iż ta droga będzie w przyszłym roku skończona i to się tak fajnie zazębi. o ile te sankcje zostałyby zniesione i towary będą szły ze wschodu, to jest piękna perspektywa – podaje Horeglad.

Powstaną nowe miejsca pracy

A ile miejsc pracy zostanie utworzonych nowych? – o ile w tej chwili na terminalu na 12 hektarach zatrudniamy koło 50 ludzi, to na 60 hektarach na pewno to się podwoi – dopowiada przedsiębiorca.

Budowa drogi łączącej krajową dwójkę z portem w Małaszewiczach będzie kosztować blisko 100 milionów złotych.

Inwestycja została dofinansowana w wysokości ponad 94 mln złotych z rządowego programu Polski Ład, budowa ma potrwać do stycznia 2027 roku.

Dodajmy, iż budowę drogi realizuje powiat bialski we współpracy z gminą Terespol i Zalesie.

MaT / opr. AKos

Fot. Gmina Zalesie FB

Idź do oryginalnego materiału