Roman Giertych z zawiadomieniem do ABW ws. kampanii wyborczej na TikToku

1 dzień temu
Zdjęcie: Roman Giertych (autor: PAP/Rafał Guz)


Platforma TikTok promowała w kampanii wyborczej treści prawicowe pięć razy częściej niż inne, co wskazuje, iż Chińczycy manipulowali naszą kampanią — uważa Roman Giertych. Poseł KO poinformował, iż wystąpi w czwartek do ABW o odpowiedź, czy jest to prawda.

Polityk dodał też, iż ABW powinna natychmiast zabezpieczyć aplikację posła PiS Dariusza Mateckiego, „która została przez PiS dostarczona do wszystkich członków komisji wyborczych z PiS”.

Aplikacja do weryfikowania zaświadczeń

Giertych dodał, iż z całego kraju docierają informacje o nieprawidłowościach w sprawozdaniach komisji wyborczych. — ABW powinna natychmiast zabezpieczyć aplikację pana Mateckiego, która została przez PiS dostarczona do wszystkich!!! członków komisji wyborczych z PiS. Wiemy, iż aplikacja ta „Weryfikowała” zaświadczenia wyborcze. Robiła to zupełnie nielegalnie. Pytanie, czy aplikacja miała inne wskazówki dla członków komisji. W sytuacji gdy exit poll wskazuje inne wartości niż protokoły zawsze należy zachować szczególną staranność przy badaniu ważności wyborów - podkreślił.

Poseł PiS Dariusz Matecki w niedzielę na X zamieścił instrukcję, jak weryfikować zaświadczenia o prawie do głosowania. Zaapelował do członków Ruchu Kontroli Wyborów, którzy zasiadają w komisjach wyborczych, by sprawdzali dokument dzięki specjalnej aplikacji. „Wierzyć im, iż nie będą próbowali oszukać, to jak wierzyć w dobre intencje Putina” - dodał Matecki.

Giertych zaapelował, żeby wszystkie przypadki fałszerstw lub nieprawidłowości wyborczych zgłaszać na adres jego kancelarii prawnej. — Po otrzymaniu zgłoszeń rozważę, czy skierować protest wyborczy do SN — dodał.

Treści, które wyświetlają się użytkownikom TikToka, dobierane są na podstawie algorytmu, analizującego, co interesuje danego użytkownika i proponującego mu podobne treści. Dlatego badanie przeprowadzono na nowych kontach, w przypadku których algorytm nie pozostało „nauczony”, jakie treści im podsuwać.

Dla trzech nowych kont Global Witness przeprowadziło badanie analizujące treści polityczne dot. kampanii wyborczej w Polsce. W ciągu przeglądania każdego z kont przez 10 minut TikTok wyświetlił ponad pięć razy więcej treści wspierających Karola Nawrockiego niż Rafała Trzaskowskiego. Wśród 48 przeanalizowanych postów na TikToku 18 było przeciwko Trzaskowskiemu, 4 - z poparciem dla niego. Wśród pozostałych postów 21 wspierało Nawrockiego, a 5 - było przeciw niemu.

Idź do oryginalnego materiału