Wakacje, wakacje… Przeczytaj, zanim wykupisz usługi turystyczne
Zbliżający się sezon wakacyjny to dla wielu osób czas wyczekiwanego odpoczynku, podróży i relaksu. Jednak zanim spakujemy walizki i ruszymy na wymarzoną wycieczkę, warto zadbać o swoje prawa jako konsumenta. Powiatowy Rzecznik Konsumentów przypomina o kluczowych zasadach, które należy znać, zanim zdecydujemy się na zakup usług turystycznych.
– „Zorganizowany wyjazd to nie tylko wakacyjna przygoda, ale również umowa cywilnoprawna, która wiąże obie strony – podróżnego i organizatora. Warto ją dokładnie przeczytać, zanim złożymy podpis” – podkreśla Barbara Granda, Powiatowy Rzecznik Konsumentów.
Impreza turystyczna, zgodnie z przepisami, to pakiet co najmniej dwóch różnych usług, takich jak transport i nocleg, zrealizowanych w ramach jednej podróży. Najczęściej organizuje ją biuro podróży, które jest odpowiedzialne za całość oferty. najważniejsze jest zatem, aby przed podpisaniem umowy wiedzieć, na co dokładnie się godzimy.
– „Nie bójmy się pytać. o ile coś w treści oferty lub umowy budzi naszą wątpliwość – domagajmy się wyjaśnień. Mamy pełne prawo do otrzymania jasnych i zrozumiałych informacji przed podjęciem decyzji” – dodaje Rzecznik.
Umowa o imprezę turystyczną powinna zawierać m.in. dane identyfikacyjne organizatora, informacje o zabezpieczeniu finansowym na wypadek jego niewypłacalności, możliwość przeniesienia umowy na inną osobę, szczególne wymagania uczestników, procedury reklamacyjne, zasady kontaktu w razie problemów, a także obowiązki organizatora względem uczestników. To właśnie te elementy stanowią o bezpieczeństwie i przejrzystości świadczonych usług.
Co jednak, jeżeli po wykupieniu wycieczki nie możemy w niej uczestniczyć? W takiej sytuacji mamy dwa główne rozwiązania: możemy przenieść umowę na inną osobę (jeśli poinformujemy organizatora co najmniej 7 dni przed wyjazdem), lub – w ostateczności – zrezygnować z wyjazdu. Należy jednak pamiętać, iż w tym drugim przypadku organizator może naliczyć opłaty związane z odstąpieniem.
– „Warto już przy zawieraniu umowy zapytać o szczegółowe warunki rezygnacji i ewentualne koszty. Pomoże to uniknąć rozczarowań i niepotrzebnych strat finansowych” – radzi Rzecznik.
Zdarza się, iż to sam organizator wprowadza zmiany do warunków imprezy turystycznej. Może to zrobić, ale tylko pod pewnymi warunkami – np. jeżeli zmiany są nieznaczne, przewidziane w umowie i odpowiednio zakomunikowane. W przypadku poważniejszych zmian, takich jak zmiana kluczowych usług czy podwyżka ceny powyżej 8%, podróżny ma prawo do rezygnacji bez ponoszenia kosztów lub skorzystania z oferty zastępczej.
– „Każda istotna zmiana musi być przedstawiona podróżnemu w sposób jasny i przejrzysty. Konsument musi mieć czas i możliwość podjęcia świadomej decyzji” – zaznacza Powiatowy Rzecznik Konsumentów.
A co w sytuacji, gdy już podczas trwania imprezy pojawią się nieprawidłowości – np. standard hotelu nie odpowiada opisowi albo nie są realizowane zapowiedziane atrakcje? Wtedy należy niezwłocznie zgłosić problem organizatorowi – najlepiej pisemnie lub mailowo, aby zachować dowód zgłoszenia. jeżeli sytuacja nie zostanie rozwiązana, można złożyć oficjalną reklamację i ubiegać się o obniżenie ceny lub zadośćuczynienie.
– „Zawsze zachowujmy dowody – zdjęcia, filmy, korespondencję. Są one kluczowe, gdy musimy udowodnić, iż usługi nie były świadczone zgodnie z umową” – przypomina Rzecznik.
Podstawą do egzekwowania swoich praw jest ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 2211 z późn. zm.).
– „Dobrze poinformowany konsument to bezpieczny konsument. Życzę wszystkim spokojnego wypoczynku, spełnionych oczekiwań i samych pozytywnych wspomnień z letnich podróży.”
Tekst: Barbara Granda, Powiatowy Rzecznik Konsumentów, redakcja: Sylwia Turkiewicz, rzecznik prasowy Starostwa Powiatowego w Policach
Foto: Sylwia Turkiewicz, rzecznik prasowy Starostwa Powiatowego w Policach