W Głuchołazach, gdzie historia i kultura przeplatają się z codziennością, łatwo ulec złudzeniu, iż sprawy same się dzieją – albo iż ktoś o nie nie zadbał. Dlatego tak ważne jest, by fakty mówiły głośniej niż sensacyjne nagłówki. Ostatnie dni pokazały jednak coś zupełnie odwrotnego – pojawiły się publikacje sugerujące, jakoby gmina nie robiła nic w sprawie ratowania malowideł ściennych w kamienicy przy al. Jana Pawła II 12. Tymczasem kalendarz działań mówi sam za siebie.
– W portalach mieniących się głuchołaskimi mediami, możemy przeczytać nieprawdziwe informacje dotyczące braku działań Gminy Głuchołazy związanych z zabezpieczeniem oraz renowacją malowideł ściennych. Spieszę zatem wyjaśnić sytuację i przedstawić kalendarz działań w tej sprawie – podkreśla burmistrz Paweł Szymkowicz.




Już w grudniu 2024 roku gmina zaoferowała wspólnocie mieszkaniowej pomoc w przygotowaniu wniosków o dofinansowanie. Kilka miesięcy później nawiązano pierwsze kontakty z wyspecjalizowanymi firmami konserwatorskimi, przygotowano niezbędną dokumentację i uzyskano wymagane pozwolenia od Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Opolu. W lutym 2025 roku gotowe były wnioski o dotacje, a w lipcu – po ich pozytywnej ocenie – Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznało środki w wysokości blisko 243 tysięcy złotych. Całość koordynował Piotr Chrobak z Urzędu Miejskiego w Głuchołazach.
– Program pomocy zabytkom poszkodowanym w powodzi, opracowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jest jednym z trudniejszych i najbardziej skomplikowanych, z jakimi spotkałem się do tej pory. Tym większe brawa dla pracowników Urzędu Miejskiego za ich wiedzę i starania – zaznacza burmistrz Szymkowicz.
Niech najlepszym dowodem skuteczności działań gminy będzie głos samych mieszkańców. Do magistratu wpłynął list od Wspólnoty Mieszkaniowej przy al. Jana Pawła II 12 i 12a, w którym czytamy:
„Pragniemy gorąco podziękować Gminie Głuchołazy za przygotowanie wniosków o dofinansowanie do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (…) oraz pomoc w kontaktach z Ministerstwem, Wojewódzką Służbą Ochrony Zabytków w Opolu i specjalistycznymi firmami konserwatorskimi”.
Mieszkańcy przypomnieli w liście, iż wrześniowa powódź z 2024 roku zniszczyła kamienicę, zalewając ją do wysokości dwóch metrów i odsłaniając fragmenty zabytkowych malowideł. Nie ukrywają też, iż bez wsparcia gminy i jej urzędników renowacja byłaby niemożliwa:
„Pan Piotr Chrobak nie tylko opracował wnioski o dofinansowanie, ale także zajął się całą niezbędną dokumentacją konserwatorską oraz wymaganymi pozwoleniami i załącznikami finansowymi. Ponadto przejął na siebie obowiązki osoby do kontaktu z Ministerstwem oraz koordynatora w trakcie realizacji i rozliczania projektu”.
I wreszcie najważniejsze:
„W efekcie wspólnych działań Wspólnoty i Gminy Głuchołazy, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznało dotację o łącznej wysokości 242 936 zł, która w całości pokryje koszty renowacji”.
Dziś prace już trwają. Specjaliści od konserwacji dzieł sztuki przywracają dawny blask neoklasycystycznym malowidłom i zabytkowej stolarce drzwiowej, a wszystko to pod ścisłym nadzorem Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków.
Nie medialne komentarze, ale podpisy mieszkańców wspólnoty najlepiej pokazują, komu naprawdę zawdzięczają uratowanie swojego zabytku. To różnica między tymi, którzy tylko komentują, a tymi, którzy naprawdę działają. Burmistrz Paweł Szymkowicz i jego współpracownicy wybrali to drugie – i to dzięki nim kamienica przy Jana Pawła II 12 znów będzie mogła cieszyć oko swoim historycznym pięknem.






