Posłanka walczy o pociągi do Wielunia. „Stacja Dąbrowa spełnia wszystkie warunki”

3 godzin temu
Zdjęcie: A man with a backpack walks on an empty railway platform. Sunlight casts warm tones across the scene.


Paulina Matysiak, posłanka na Sejm RP z okręgu kutnowskiego, wystosowała oficjalną interwencję do marszałka województwa dolnośląskiego w sprawie uruchomienia połączenia kolejowego między Wrocławiem a Wieluniem. Parlamentarzystka domaga się ponownego przeanalizowania możliwości włączenia Wielunia do planowanych tras kolejowych.

Mieszkańcy chcą pociągów

Inicjatywa uruchomienia połączeń pasażerskich na linii kolejowej nr 181 w relacji Wieluń-Wrocław zyskuje coraz większe poparcie mieszkańców regionu. Radni miejscy w Wieluniu jednoznacznie poparli tę koncepcję w specjalnym stanowisku przyjętym w lutym 2025 roku.

Lokalne władze oraz organizacje obywatelskie podkreślają, iż rewitalizacja odcinka Kępno-Oleśnica usuwa kluczową barierę infrastrukturalną, otwierając drogę do uruchomienia regularnych połączeń z Dolnym Śląskiem. Problem polega jednak na tym, iż Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego planuje ograniczyć zasięg linii jedynie do Wieruszowa.

Spór o stację końcową

Głównym argumentem urzędników przeciwko włączeniu Wielunia do planowanych połączeń jest rzekomy brak odpowiedniego zaplecza na stacji końcowej w mieście. Przedstawiciele lokalnych władz kategorycznie zaprzeczają tym zarzutom.

„Choć przystanek osobowy w centrum Wielunia faktycznie ma ograniczenia, to stacja Wieluń Dąbrowa spełnia warunki do kończenia biegów pociągów” – tłumaczy posłanka Matysiak w swojej interwencji. Stacja posiada zarówno odpowiednią infrastrukturę torową, jak i parkingową, a także dogodne połączenia z bezpłatną komunikacją gminną obsługującą znaczną część miasta i jego osiedli.

Analiza vs praktyka

Propozycja lokalnych władz nie jest przypadkowa — opiera się na szczegółowej analizie dostępności przestrzennej, czasów dojazdu i możliwości technicznych. Jej założenia są zgodne z nowoczesnymi trendami planowania transportu publicznego w miastach średniej wielkości, gdzie coraz częściej stawia się na rozwiązania pragmatyczne zamiast prestiżowych.

Posłanka Matysiak w swojej interwencji stawia konkretne pytania marszałkowi Pawłowi Gancarzowi. Chce wiedzieć, czy urząd planuje rewizję obecnych założeń dotyczących kończenia biegów pociągów, czy przeprowadzono analizy frekwencji w oparciu o rzeczywiste dane komunikacyjne Wielunia oraz czy planowane są konsultacje społeczne z zainteresowanymi samorządami.

Szansa na rozwój regionu

Szczególnie interesujące jest ostatnie pytanie posłanki dotyczące rozmów między urzędami marszałkowskimi województw dolnośląskiego, łódzkiego i wielkopolskiego w celu skoordynowania planowanej oferty kolejowej.

Uruchomienie połączenia Wrocław-Wieluń mogłoby znacząco wpłynąć na rozwój gospodarczy regionu, ułatwiając mieszkańcom dojazd do pracy i poprawiając dostępność komunikacyjną obszarów do tej pory słabo skomunikowanych z dużymi ośrodkami miejskimi.

Idź do oryginalnego materiału