Wiemy już, programy wyborcze których kandydatów na prezydenta RP (jak i sami kandydaci) okazały się najpopularniejsze w pierwszej turze wyborów prezydenckich. A jak to się ma z samochodami, którymi ci kandydaci jeżdżą na co dzień? Którzy z nich mają modele popularne, powszechnie spotykane, a którzy – unikaty? CARFAX sprawdził samochody polityków.
Jeśli chodzi o popularność posiadanego samochodu, to wśród kandydatów na prezydenta Polski z I tury prowadzi Adrian Zandberg ze swoim Fordem Focusem. W bazie CARFAX, liczącej ponad 23 mln używanych aut w Polsce, znajdziemy 437 tys. egzemplarzy tego modelu. Drugie pod względem popularności auto – Toyota Auris – to własność Magdaleny Biejat (130 tys. egzemplarzy). Najstarszym autem w zestawieniu, czternastoletnim, jeździ Rafał Trzaskowski, a najnowszym, zaledwie trzyletnim – Sławomir Mentzen. Obaj ci politycy postawili na modele Volvo.
CARFAX, firma dostarczająca użytkownikom raporty o historii używanych samochodów z wiarygodnych oraz certyfikowanych źródeł, sprawdził, jaką popularnością wśród używanych samochodów cieszą się w Polsce modele aut, którymi jeżdżą czołowi kandydaci na urząd prezydenta Polski (na podstawie dostępnych publicznie oświadczeń majątkowych). Pod uwagę wzięto prowadzących wówczas w sondażach: Rafała Trzaskowskiego z Koalicji Obywatelskiej, popieranego przez Prawo i Sprawiedliwość kandydata obywatelskiego Karola Nawrockiego, Sławomira Mentzena z Konfederacji Wolność i Niepodległość, Magdalenę Biejat reprezentującą Lewicę, Szymona Hołownię z Polski 2050 i Adriana Zandberga z Razem.
Przedstawiciele lewicy z najpopularniejszymi samochodami
Zdecydowanie najpopularniejszym samochodem spośród wymienionych kandydatów jeździ Adrian Zandberg – według jego oświadczenia majątkowego z kwietnia 2024 r. jest to Ford Focus z 2018 r. W bazie danych CARFAX, obejmującej ponad 23 mln używanych samochodów w Polsce, znajduje się 437 tys. aut tego modelu, w tym 11,8 tys. z tego samego rocznika. Statystyczny Ford Focus z 2018 r. ma 120 tys. km przebiegu. Blisko 60 proc. tych pojazdów ma w swojej historii odnotowane uszkodzenia, a 70 proc. – zdarzenia związane z ryzykiem, na które warto zwrócić uwagę przed zakupem (np. nietypowe wskazania licznika). Co piąty egzemplarz od nowości pozostaje własnością pierwszego właściciela. Również co piąty pochodzi z importu.
Drugie pod względem popularności na polskich drogach auto należy do Magdaleny Biejat – według jej oświadczenia majątkowego z września 2023 r. jest to Toyota Auris z 2017 r. W bazie CARFAX jest 130 tys. egzemplarzy samochodów tego modelu, w tym 11,1 tys. z 2017 r. Przeciętna Toyota Auris z tego rocznika ma na liczniku 126 tys. km. W tym przypadku odnotowano najwyższy odsetek pojazdów, które mają w swojej historii jakieś uszkodzenia – aż 71 proc. Wspomniane ryzyka dotyczą 77 proc. Jedynie 11 proc. jest importowanych, a własnością pierwszego właściciela pozostaje 27 proc.
Trzaskowski i Mentzen stawiają na Volvo
Sławomir Mentzen w oświadczeniu majątkowym z kwietnia 2024 r. podał, iż ma „prawo do prywatnego korzystania” z Volvo XC90 z 2022 r. – najmłodszego pojazdu w niniejszym zestawieniu (ma również prawo do korzystania z Mercedesa E Coupe, też z 2022 r.). Aut tego modelu w bazie CARFAX zarejestrowano 33,8 tys., w tym 1,5 tys. z 2022 r. Ich średni przebieg to 34 tys. km, 66 proc. pozostaje własnością pierwszego właściciela. Nieco ponad połowa ma odnotowane w swojej historii uszkodzenia (to najniższy odsetek wśród omawianych aut), a 46 proc. – różnego rodzaju ryzyka. Z importu pochodzi 15 proc.
Również Rafał Trzaskowski, jak wynika z jego oświadczenia majątkowego z czerwca 2024 r., jeździ Volvo, chociaż w jego przypadku jest to model XC70 z 2011 r. To najstarszy pojazd w tym zestawieniu. Takich aut w bazie CARFAX znajduje się 6,7 tys., w tym zaledwie 572 z tego roku. Średni przebieg statystycznego Volvo XC70 z 2011 r. to 255 tys. km. Odsetek aut z odnotowanymi uszkodzeniami wynosi w tym wypadku 65 proc., a obarczonych różnego rodzaju ryzykami czy niejasnościami – aż 91 proc. Z importu pochodzi 64 proc. z nich. Jedynie 2 proc. wciąż jest własnością pierwszego właściciela.
Szymon Hołownia, według oświadczenia majątkowego z kwietnia 2024 r., nie ma samochodu, natomiast aktualne oświadczenie majątkowe Karola Nawrockiego nie jest publicznie dostępne.
CARFAX Europe GmbH świadczy usługi w zakresie informacji o historii pojazdów dla europejskich i północnoamerykańskich samochodów używanych od 2007 roku, kierując się wizją stworzenia uczciwego i przejrzystego rynku. Świadczy również osadzone lokalnie usługi w wielu krajach europejskich, takich jak Szwecja, Hiszpania, Holandia, Polska i Włochy, kontynuując ten kierunek rozwoju. CARFAX zapewnia dostęp do obszernej międzynarodowej bazy danych zawierającej ponad 32 miliardy unikalnych historycznych informacji dotyczących samochodów z ponad 20 krajów, nieustannie powiększając swoją bazę danych.
CARFAX Europe GmbH jest częścią S&P Global Mobility, oddziału S&P Global (NYSE: SPGI), światowego lidera w dostarczaniu kluczowych informacji. S&P Global Mobility dostarcza strategicznie ważnych informacji na bazie unikalnych danych z branży motoryzacyjnej, umożliwiając naszym klientom przewidywanie zmian i podejmowanie decyzji z pełnym przekonaniem. Nasza wiedza pomaga im optymalizować działalność, docierać do adekwatnych konsumentów i kształtować przyszłość mobilności. Razem pomagamy milionom ludzi każdego dnia pewnie kupować i sprzedawać używane samochody oraz korzystać z nich dzięki innowacyjnym rozwiązaniom.