Chęcią poprawienia dostępności centrum miasta, wsparcia lokalnych przedsiębiorców, a także zwiększenia rotacji na miejscach postojowych uzasadniana jest propozycja zmian w świdnickiej Strefie Płatnego Parkowania. Pomysł zgłoszony przez miejską radną zakłada, iż przez pierwszych 20 minut postój w strefie byłby bezpłatny. Co na to władze miasta?
Strefa Płatnego Parkowania powstała w sierpniu 1997 roku i początkowo obejmowała 660 miejsc parkingowych. w tej chwili w jej granicach znajduje się ponad 1100 miejsc, jest ona podzielona na dwie podstrefy i obejmuje 44 ulice na obszarze świdnickiego śródmieścia. W strefie płatnego parkowania zainstalowanych jest 70 parkomatów. w tej chwili jednorazowe opłaty w I podstrefie wynoszą: 3,90 zł za postój do jednej godziny, 4,60 zł za drugą godzinę, 5,50 zł za trzecią godzinę, 3,90 zł za czwartą i kolejne godziny, natomiast minimalna opłata umożliwiająca postój do 15 minut wynosi 1,00 zł.
Czy postój w świdnickiej Strefie Płatnego Parkowania powinien być bezpłatny przez pieszych 20 minut? Pod koniec maja z taką propozycją wystąpiła do władz miasta radna Sylwia Osojca-Kozłowska. Zgłoszony wniosek uzasadniała kilkoma argumentami. Jednym z nich jest chęć poprawienia dostępności centrum miasta. – Krótkoterminowe parkowanie pozwoli mieszkańcom oraz klientom lokalnych punktów usługowych i handlowych na szybkie załatwienie spraw, takich jak odbiór zamówień, drobne zakupy czy wizyta w banku bez konieczności ponoszenia opłat porównywalnych do pełnej godziny postoju. Wielu mieszkańców zgłasza, iż obecne zasady zniechęcają do krótkich wizyt w centrum i wymuszają dłuższe postoje, co przeczy idei rotacyjnego wykorzystania miejsc parkingowych – przekonywała radna.
Osojca-Kozłowska wskazywała też, iż takie rozwiązanie wsparłoby lokalnych przedsiębiorców. – Kupcy i usługodawcy w ścisłym centrum, szczególnie w dobie rosnących kosztów działalności, potrzebują rozwiązań wspierających napływ klientów. Bezpłatne 20 minut mogłoby przyciągnąć więcej osób, które dziś rezygnują z wjazdu do centrum właśnie z obawy przed kosztami parkowania – tłumaczyła, zwracając przy tym uwagę na kolejną kwestię. – Podstawową ideą tworzenia Strefy Płatnego Parkowania była rotacja, czyli umożliwienie większej liczbie osób skorzystania z ograniczonej liczby miejsc parkingowych w atrakcyjnej lokalizacji. Tymczasem obecna struktura opłat często prowadzi do sytuacji, w której te same pojazdy zajmują miejsca przez dłuższy czas, ponieważ kierowcy „opłacają spokój”. Bezpłatne 20 minut może pomóc w przywróceniu pierwotnego założenia, czyli dynamicznej wymienności użytkowników miejsc parkingowych – wskazywała.
– Po latach funkcjonowania obecnego modelu coraz więcej mieszkańców – szczególnie tych, którzy nie mieszkają w ścisłym centrum – zwraca uwagę na potrzebę jego korekty. Wprowadzenie bezpłatnych 20 minut może być pozytywnym gestem władz miasta w stronę mieszkańców i lokalnej gospodarki, pokazującym elastyczność i zdolność do reagowania na zmieniające się potrzeby – podkreślała Osojca-Kozłowska.
Do złożonej propozycji odniosły się niedawno władze Świdnicy. – Nie podzielamy stanowiska, iż darmowe minuty w ścisłym centrum spowodują napływ klientów, czego uzasadnieniem jest brak wolnych miejsc postojowych w soboty, kiedy parkowanie jest bezpłatne – stwiedziła prezydent Beata Moskal-Słaniewska w odpowiedzi na interpelację radnej. – W świdnickiej Strefie Płatnego Parkowania postój można opłacać w parkomatach oraz dzięki aplikacji mobilnych, gdzie funkcjonalność pozwala na płatność w przedziale za 15 minut, co daje możliwość parkowania na krótki okres czasu. Opłata minimalna do 15 minut w podstrefie I to koszt 1 zł, natomiast w podstrefie II 0,50 zł. W świdnickiej Strefie Płatnego Parkowania została umożliwiona płatność za parkowanie z operatorami mobilnymi tj. Mobilet, ePark, AnyPark, City Park APP, MPay, Flowbird na podstawie zawartych przez miasto umów. Korzystanie z aplikacji mobilnych umożliwia opłacenie faktycznego czasu postoju – wskazuje prezydent.
– W ramach poprawy efektywności funkcjonowania obecnego modelu w Strefie Płatnego Parkowania zmieniliśmy metodologie kontrolowania poprawności wnoszenia opłat korzystających z dróg publicznych przez pracowników Biura SPP – dodała Moskal-Słaniewska. Zaznaczyła przy tym, iż Biuro Stefy Płatnego Parkowania w tej chwili „analizuje efektywność funkcjonowania stref płatnego pakowania w innych miastach” i po zakończeniu tych prac „na pewno skieruje kolejną nowelę w postaci projektu uchwały na sesje Rady Miejskiej w drugim półroczu tego roku, poprzedzoną dyskusją na forum adekwatnej komisji Rady Miejskiej„.
/mn/