Podczas XVII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach przedstawiciele branży energetycznej i paliwowej rozmawiali o wyzwaniach związanych z transformacją energetyczną. Konrad Jar, dyrektor wykonawczy ds. strategii i innowacji ORLEN, podkreślił, iż choć kierunek zielonej transformacji jest utrzymywany, to obecna niepewność geopolityczna spowalnia proces dekarbonizacji.
– Ostatnio jest dużo niepewności, która na pewno nie wpływa korzystnie na tempo zielonej transformacji. Jednak ze słów Komisji Europejskiej wynika, iż kierunek jest utrzymywany – powiedział Konrad Jar podczas panelu „Rynek paliw w transformacji”.
Zielone rafinerie i przyszłość rynku paliw
W trakcie dyskusji eksperci omawiali rozwój „zielonych rafinerii”, czyli innowacyjnych technologii paliwowych, oraz kierunki, w jakich branża będzie zmierzać w kontekście wyzwań klimatycznych.
– Myśląc o przyszłości, musimy pamiętać, jak ważne jest dziś zapewnienie bezpieczeństwa. W dobie wojny i niepewności geopolitycznej ropa wciąż pozostaje kluczowym surowcem, a PERN jest stabilizatorem całego systemu – zauważył Daniel Świętochowski, prezes Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych.
Konrad Jar zwrócił uwagę, iż obecna niestabilność polityczna, gospodarcza i kapitałowa wpływa negatywnie na tempo zmian w zakresie dekarbonizacji.
– Mamy bardzo dużo niepewności, co na pewno nie jest sprzyjające. W krótkim terminie rozwijały się będą technologie, które już są skomercjalizowane, czyli biopaliwa, w tym bardziej zaawansowane, jak HVO – zaznaczył Konrad Jar.
Przyszłość miksu paliwowego w Polsce
Uczestnicy debaty analizowali, jak może wyglądać miks paliwowy w Polsce za 10–30 lat. Dyskutowali o kierunkach importu ropy naftowej oraz o paliwach alternatywnych, takich jak wodór, paliwa syntetyczne czy elektromobilność.
– Elektryfikacja transportu się rozwija, ale trochę zwolniła ze względów ekonomicznych. o ile koszt baterii spadnie do około 100 dolarów za kilowatogodzinę, samochody elektryczne staną się bardziej konkurencyjne. Rynek paliw syntetycznych również spowalnia, ale jest to kierunek niezbędny dla dalszej ekonomizacji transportu – wyjaśnił Konrad Jar.
Dyrektor ORLEN dodał, iż polskie potrzeby na wodór niskoemisyjny są ogromne. Wskazał, że koncern widzi w nim najważniejszy element dekarbonizacji rafinerii, zgodnie ze swoją strategią.
Konkurencyjność europejskich firm kluczowa dla transformacji
Konrad Jar podkreślił również potrzebę tworzenia regulacji wspierających konkurencyjność europejskich przedsiębiorstw energetycznych.
– Wspieramy postulaty regulacyjne, które zwiększą konkurencyjność europejskich firm na rynku. Mamy nadzieję, iż Komisja Europejska dostrzega coraz większą rolę konkurencyjności. Wierzymy, iż transformacja energetyczna będzie równoważyć działania dekarbonizacyjne z zachowaniem konkurencyjności – dodał dyrektor.
Europejski Kongres Gospodarczy 2025 – rekordowa edycja
Europejski Kongres Gospodarczy 2025 odbył się w dniach 23–25 kwietnia w Katowicach. W wydarzeniu wzięło udział około 17 tysięcy uczestników. Program obejmował 180 sesji tematycznych oraz wystąpienia 1200 prelegentów. Tradycyjnie kongres odbył się w Międzynarodowym Centrum Kongresowym i na stałe wpisał się w kalendarz kluczowych wydarzeń biznesowych w Polsce i Europie.
Źródło: PAP MediaRoom