Wsparcie skierowane będzie do mikro-, małych oraz średnich przedsiębiorstw, a także do większych podmiotów gospodarczych, które posiadają siedzibę lub oddział na terytorium Polski. Program dotyczy pojazdów kategorii N2 i N3, czyli pojazdów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 3,5 tony – zarówno tych do 12 ton, jak i powyżej tej granicy.
Zakup i leasing zeroemisyjnych ciężarówek – zasady programu
Program przewiduje możliwość uzyskania dotacji zarówno w przypadku zakupu, jak i leasingu pojazdów elektrycznych. W przypadku leasingu dopłata obejmie opłatę wstępną określoną w umowie.
Wysokość wsparcia będzie zależna od wielkości przedsiębiorstwa:
- Do 60% kosztów kwalifikowanych dla mikro- i małych przedsiębiorstw,
- Do 50% kosztów kwalifikowanych dla średnich przedsiębiorstw,
- Do 30% kosztów kwalifikowanych dla dużych przedsiębiorstw (po uwzględnieniu kosztu inwestycji referencyjnej).
Maksymalna wysokość wsparcia na jeden pojazd będzie wynosić:
- 400 tys. zł dla pojazdów kategorii N2,
- 750 tys. zł dla pojazdów kategorii N3.
Analogiczne zasady obowiązują w przypadku leasingu, przy czym wsparcie nie może przekroczyć wysokości opłaty wstępnej określonej w kontrakcie leasingowym.
Ponad 3800 zeroemisyjnych ciężarówek na polskich drogach
Według szacunków NFOŚiGW, dzięki nowemu programowi możliwy będzie zakup lub leasing ponad 3800 elektrycznych ciężarówek. Program wpisuje się w strategię dekarbonizacji polskiego transportu i jest odpowiedzią na rosnące wymagania związane z ochroną środowiska i poprawą jakości powietrza.
Rozwój zeroemisyjnego transportu ciężkiego jest kluczowym elementem osiągnięcia celów klimatycznych, zarówno na poziomie krajowym, jak i unijnym. Nowe wsparcie ma nie tylko ułatwić przedsiębiorcom przejście na bardziej ekologiczne technologie, ale także przyspieszyć budowę rynku usług związanych z elektromobilnością w Polsce.
Źródło: PAP, Portal Samorządowy
#Elektromobilność #TransportZeroemisyjny #NFOŚiGW #Dopłaty #ElektryczneCiężarówki #TransformacjaEnergetyczna