Nowy papież Leon XIV jest przyjacielem środowiska naturalnego

18 godzin temu

Duchowny przypomniał, iż to właśnie papież Franciszek wyniósł troskę o środowisko na nowy poziom, czyniąc z niej integralny element nauczania Kościoła. Najpełniej wyraził to w encyklice Laudato si’, która stała się fundamentem katolickiej refleksji nad ekologią. Zdaniem o. Dawidowskiego nowy papież będzie rozwijał tę linię, wzbogacając ją o własne doświadczenia.

Korzenie ekologicznej wrażliwości

Ojciec Dawidowski wskazał, iż źródłem ekologicznej wrażliwości Leona XIV są jego wieloletnie doświadczenia misyjne w Ameryce Południowej, szczególnie w Peru. – Podczas pracy duszpasterskiej był świadkiem kataklizmów, takich jak powodzie i huragany. Nie były to jedynie zjawiska naturalne, ale skutki zmian klimatycznych – zaznaczył duchowny.

Od początku pontyfikatu papież wielokrotnie nawiązywał do nauczania Franciszka, również w kwestii ekologii. – Choć będzie szedł tą samą drogą, zrobi to po swojemu – dodał augustianin.

Człowiek nie jest panem stworzenia

Ojciec Dawidowski przywołał słowa papieża Leona XIV skierowane do uczestników Szkoły Letniej Watykańskiego Obserwatorium Astronomicznego. Mówił wtedy, iż Wszechświat to „ziarna rozrzucone przez Boga”. – Wskazał tym samym na myśl zawartą w Laudato si’, iż człowiek nie jest jedynym władcą tego świata, ale istnieje Ktoś inny – Bóg Stwórca – który nad światem sprawuje pieczę – zaznaczył zakonnik.

Duchowny przypomniał także o mocno akcentowanej przez Franciszka, a dziś kontynuowanej przez Leona XIV „opcji na rzecz ubogich”. – Papież naucza, iż Kościół musi stawać po stronie ofiar przemocy, niesprawiedliwości społecznej i ekonomicznych nierówności. To święty obowiązek, który wypływa wprost z Ewangelii – podkreślił.

Zaznaczył również, iż św. Wawrzyniec już w III wieku uznał ubogich za skarb Kościoła – i ten przekaz pozostaje aktualny.

Nieufność wobec ekologii wśród duchownych

Ojciec Dawidowski zauważył, iż wciąż wśród części duchowieństwa panuje dystans wobec kwestii ekologicznych. – Temat ekologii jest relatywnie nowy w Kościele. Niektórzy obawiają się, iż to lewicowa agenda wkraczająca tylnymi drzwiami. Tymczasem Kościół od wieków dostrzegał naturę jako miejsce objawienia Boga – tłumaczył.

Dodał, iż teologia naturalna, obecna w nauczaniu św. Franciszka z Asyżu, dziś przeżywa odrodzenie w nowym kontekście – jako ekologia integralna.

Pokój jako wyzwanie ekologii integralnej

Według augustianina, największym wyzwaniem dla współczesnej ekologii jest dziś promocja pokoju. – Tam, gdzie wybucha wojna, tam niszczona jest nie tylko tkanka społeczna, ale i porządek przyrody. W czasie konfliktów środowisko przestaje być chronione – zauważył.

Dlatego – jak podkreślił – papież Leon XIV niemal w każdej modlitwie i przemówieniu wzywa do zakończenia wojen i rozpoczęcia dialogu. – Wezwania do pokoju są stałym elementem jego nauczania, od Anioła Pańskiego po audiencje środowe – dodał o. Dawidowski.

Idź do oryginalnego materiału