Muzeum Parowozownia Jarocin dostało parowóz w prezencie. Jego transport był wielkim wyzwaniem. ZOBACZ FILM

2 godzin temu

Lokomotywa wyprodukowana została w 1943 roku, w berlińskiej fabryce Borsig Lokomotiv-Werke GmbH. Po wojnie przeszła na stan PKP i służyła najpierw w Oświęcimiu, a następnie w kilku śląskich parowozowniach. W 1976 roku trafiła do Nysy, gdzie zakończyła służbę w 1991 roku. Kilkanaście lat Polskie Koleje Państwowe sprzedały ją w drodze przetargu firmie działającej w branży złomiarskiej. W trosce o niepewny los parowozu i tendra, czyli pojazdu połączonego na stałe z parowozem, zawierającego zapas wody, paliwo i narzędzia potrzebne do obsługi, gmina Nysa odkupiła pojazd planując jego odrestaurowanie i wyeksponowanie. Najpierw samorządowcy podejmowali samodzielnie próby pozyskania środków finansowych na ten cel, kiedy to jednak się nie udało, zdecydowano się na rozmowy z tymi, którzy mają już wieloletnie doświadczenie w tym temacie, czyli z Towarzystwem Kolei Wielkopolskiej w Jarocinie.

Muzeum Parowozownia Jarocin dostało na rocznicę wyjątkowy prezent od radnych z Nysy

Towarzystwo Kolei Wielkopolskiej prowadzi działalność edukacyjną oraz ratuje zabytki związane z koleją od 2007 roku. Prowadzi też Muzeum Parowozownia Jarocin, które jest zarejestrowane w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W zbiorach placówki znajduje się w tej chwili 86 jednostek historycznego taboru oraz wiele urządzeń i przedmiotów związanych z kolejnictwem. Sam obiekt został wpisany do gminnej ewidencji zabytków. Jarociński samorząd dzierżawi teren Parowozowni za kwotę stanowiącą równowartość podatku od nieruchomości, jaki płaci spółka PKP. Pod koniec zeszłego roku odbyły się pierwsze rozmowy na temat możliwości nieodpłatnego przejęcia obiektów przez gminę. Za zaangażowanie w ratowanie zabytków kolejnictwa i działalność edukacyjną Towarzystwo Kolei Wielkopolskiej zostało pod koniec zeszłego roku wyróżnione Nagrodą Burmistrza im. gen. Stanisława Taczaka. Wręczenie pamiątkowej statuetki odbyło się w grudniu, w ramach obchodów Narodowego Dnia Zwycięskiego Powstania Wielkopolskiego.

Rok 2025 na wniosek burmistrza Jarocina został ustanowiony przez radę miejską „Rokiem jarocińskich kolejarzy”. Jest to związane ze 150. rocznicą powstania węzła kolejowego w naszym mieście.

Uchwałę w sprawie przekazania darowizny radni z Nysy podjęli pod koniec lutego. Do tej decyzji w trakcie obrad przekonywał Paweł Szymendera, prezes Towarzystwa Kolei Wielkopolskiej, prezentując kompetencje zawodowe i wieloletnie doświadczenie w opiece nad tego typu zabytkami, jak również ich osiągnięcia. Co roku na terenie muzeum odbywa się festyn kolejowy, który jest jedną z największych tego typu imprez w kraju. W tym roku odbyła się jego jedenasta edycja [ZOBACZ TUTAJ].

Przewiezienie parowozu z Nysy do Jarocina było wielkim przedsięwzięciem również dla firmy

Pozostała jeszcze kwestia przewozu nowego eksponatu. Odległość między Jarocinem a Nysą to blisko 300 km. Udało się to zrobić w pierwszej połowie czerwca, ale dopiero teraz w sierpniu pojawił się film pokazujący to wielkie i trudne przedsięwzięcie. Możecie go zobaczyć poniżej.

CIĄG DALSZY TEKSTU POD WIDEO:

Podniesienie, załadowanie na specjalistyczną przyczepę przeznaczoną dla ładunków ponadnormatywnych, a potem przewiezienie i ustawienie na torach w nowej lokalizacji było nie lada wyzwaniem i wymagało ogromnej precyzji i staranności, aby nie uszkodzić zabytkowego parowozu, który przez wiele lat stał zapomniany i zarośnięty krzakami. Prace przy załadunku przeprowadzono w środę 11 czerwca z samego rana. Osobnym transportem pojechał tender. Za całą operację odpowiedzialna była firma JCS Trade&Services z Zabrza, specjalizująca się w tego typu przewozach. Wygrali przetarg ogłoszony przez władze Nysy. Szymon, autor wspomnianego filmu, podkreśla, iż sam przejazd przyciągnął uwagę mieszkańców i miłośników kolei, którzy chętnie dokumentowali to wydarzenie.

Na fanpage'u firmy, która przewiozła ten wyjątkowy ładunek można przeczytać, iż lokomotywa ważyła 134 tony i miała wymiary: 36 m - długości, 4,65 m wysokości i 3 m szerokości. Tender był nieco lżejszy, bo ważył tylko 60 ton przy wymiarach 23 m x 4,65 m wysoko x 3 m. Do ich podniesienia wykorzystano 300-tonowy dźwig z trawersem.

"Droga była wymagająca, przeszkód wiele, a bez przygód i niespodzianek (mimo perfekcyjnego przygotowania wcześniej całego sztabu ludzi!) się nie obyło i tak….ale ostatecznie lokomotywa wraz z tendrem stanęły cało i bezpiecznie w Powozowni w Jarocinie. Takie transporty dają nam wielką radość, dumę i satysfakcję! Ogromne podziękowania za wielkie zaangażowanie dla całego naszego zespołu oraz sztabu ludzi planujących i realizujących wraz z nami cały projekt" - można przeczytać w mediach społecznościowych.

Na miejsce lokomotywa dotarła 12 czerwca. Po odrestaurowaniu zabytek będzie zamiejscowo promowała Nysę i jej tradycje kolejarskie, ale również przypominała, iż oba te miasta posiadały rzadki typ hali parowozowni, wybudowanej według tego samego projektu budowlanego. Różniły się one jedynie ilością stanowisk postojowych i budynkami przylegającymi do nich. W związku z tym, nowy eksponat nie będzie "czuł" się obco w Jarocinie. Zbiory Muzeum Parowozownia Jarocin liczą już blisko 90 wyjątkowych obiektów, które udało się ocalić przed zniszczeniem, a teraz pasjonaci z Towarzystwa Kolei Wielkopolskiej spędzają długie godziny na pracach społecznych, aby przywrócić im dawną świetność i dać szansę na drugie życie.

https://jarocinska.pl/kultura/zespol-universe-bedzie-gwiazda-na-dozynkach-co-sie-jeszcze-wydarzy-w-jarocinie-i-okolicy-spis-wydarzen/R9UnseU7jq3ig45hKE6l
Idź do oryginalnego materiału