Głuchołazy bardzo doświadczyła ubiegłoroczna powódź. Wielka woda zmyła wtedy most tymczasowy w ciągu drogi krajowej nr 40 i powstający obok most docelowy. W październiku 2024 roku w ich miejscu stanęły dwie wojskowe przeprawy tymczasowe, dzięki czemu wróciło połączenie pomiędzy dwoma częściami miasta.
Wezbrana Białą Głuchołaska była też blisko zniszczenia innej przeprawy. To most świętego Wojciecha przy ulicy Andersa w Głuchołazach. Ostatecznie po powodzi dopuszczono go do ruchu, ale z ograniczeniem do 2,5 tony. Wszystko dlatego, iż przeprawa jest nieco przechylona.
– I przechyla się coraz bardziej – mówi Paweł Szymkowicz, burmistrz Głuchołaz. – O tym, iż trzeba ją rozebrać i wykonać nową wiedzieliśmy od dłuższego czasu. Teraz poczyniliśmy kroki, aby to zrobić.
Będzie nowy most świętego w Wojciecha w Głuchołazach
Samorząd podpisał umowę na wykonanie przyczółków dla wojskowego mostu tymczasowego. Ta pochłonie około dwóch milionów złotych. Większość tej kwoty Głuchołazy pozyskały z budżetu państwa. Prace powinny się rozpocząć w połowie lipca.
– Gdy przyczółki będą gotowe, przyjedzie do nas kolejny wojskowy most tymczasowy. Dzięki temu część zdrojowa miasta będzie lepiej skomunikowana. Działają tam obiekty hotelowe, do których przez ograniczenia na obecnym moście św. Wojciecha nie mogą dojeżdżać autobusy. Tymczasowa przeprawa to zmieni – mówi Paweł Szymkowicz.
Potem most świętego Wojciecha w Głuchołazach czeka rozbiórka. W jego miejscu ma powstać nowy. Taki, jaki stał tam około stu lat temu i taki stał do 1945 roku: jednoprzęsłowy i bez podpory w korycie rzeki.

Kiedy powstanie nowy most świętego Wojciecha w Głuchołazach? Tego nie wiadomo. Burmistrz informuje, iż gmina musi najpierw zlecić projekt i poznać szacunkowe koszty realizacji. Potem konieczne będzie zabezpieczenie pieniędzy na ten cel.
Raczej nie nastąpi to jednak do czasu oddania nowego mostu w ciągu drogi krajowej nr 40. Jego budowę – w zmienionej formie, także bez podpory w korycie Białej Głuchołaskiej – zleciła niedawno Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Ta przeprawa ma być gotowa do wakacji przyszłego roku.



***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania