W redakcji Res Publiki Nowej ponownie zaprosiliśmy postaci życia publicznego do rozmowy na temat najważniejszy dla współczesnej Polski i Europy. Po zeszłorocznej dyskusji na temat geoekonomii i bezpieczeństwa gospodarczego, w której pytaliśmy o strategię wspierania demokratycznych partnerstw siłą w różnych jej wymiarach, tym razem skupiamy się na soft power Polski. Oto odpowiedzi na pytanie: jaką rolę powinna odgrywać miękka siła Polski w tych nowych czasach?
Monika Sus:
Dotychczas Polska przyciągała głównie młodych ludzi z państw Europy Wschodniej i niektórych państw tzw. Globalnego Południa, którzy upatrywali w Polsce korzystnych finansowo możliwości studiowania i relatywnie łatwego – w porównaniu z krajami Europy Zachodniej – wejścia na rynek pracy. Ten model po pierwsze zdaje się wyczerpywać, a po drugie nie odpowiada możliwościom naszego kraju. Pamiętając, iż polska gospodarka od dekady urosła o ponad jedną trzecią, a gospodarki państw na zachodzie i południu Europy rozwijały się dużo wolniej czy wprost się kurczyły (Włochy czy Grecja), polska soft power powinna oddawać te zmienione realia i promować wizerunek naszego kraju oparty na trzech elementach: 1. innowacyjności – Polska powinna promować się jako kraj dynamicznego rozwoju technologicznego, cyfryzacji i rozwoju infrastruktury, jak sieci 5G, centrów danych czy hubów logistycznych, które przyciągają międzynarodowy biznes i wspierają ekspansję rodzimych firm technologicznych. Warto eksponować sukcesy w sektorze np. IT czy rozwój infrastruktury; 2. stabilności i przewidywalności – Polska powinna pracować nad wzmocnieniem swojego wizerunku jako kraju o stabilnych rządach i warunkach do inwestowania, z jednocześnie elastycznym rynkiem pracy. W obliczu zawirowań geopolitycznych, wizerunek Polski jako członka UE i NATO, posiadajacego silnę armię i przewidywalną polityką zagraniczną, staje się ważnym elementem soft power; 3. kapitału ludzkiego – Polska dysponuje rosnącą grupą dobrze wykształconych, mobilnych i innowacyjnych młodych ludzi, którzy coraz częściej pracują w międzynarodowych środowiskach, zakładają startupy i budują nowe rozwiązania technologiczne. Wizerunek Polski jako kraju ludzi przedsiębiorczych i kreatywnych powinien być kolejnym elementem polskiego soft power.
Jednocześnie, bez konsekwentnego zwiększania wydatków na R&D i poprawy warunków do komercjalizacji badań, strategia polskiego soft power, uwzględniająca te trzy elementy, będzie niemożliwa do wdrożenia.
Monika Sus – Prof. ISP PAN, ekspertka Team Europe Poland.
—
Foto.: Daniel Silva, 旗のついた迷彩柄のジャケットを着た男性, cropped by the RPN team, Unsplash.
—
Tekst pochodzi z numeru Res Publiki Nowej Na twardo czy na miękko? Polskie soft power opublikowanego 24.09.2025.