LOT zamówił nowe samoloty. "Największy kontrakt w historii"

6 godzin temu
Zdjęcie: fot. Sean Gallup/Getty Images


Polskie Linie Lotnicze LOT wybrały Airbusa z modelem A220 w wersjach -100 i -300 na dostawcę 40 samolotów dla floty polskiego przewoźnika. Odpowiednią umowę podpisano w poniedziałek w Paryżu. Dostawy ruszą w 2027 r. Wartość całej umowy to ok. 9 mld dol.


Przedstawiciele PLL LOT i Airbusa podpisali kontrakt podczas targów lotniczych „Paris Air Show” w obecności ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka. Zamówienie obejmuje dostawę 40 maszyn w dwóch wersjach: -100 i -300 w latach 2027-2031, oraz opcję na prawo zakupu kolejnych 44 samolotów. LOT kupuje samoloty Airbusa po raz pierwszy w historii. Konkurentem Airbusa w tym przetargu był brazylijski Embraer.

pic.twitter.com/cXVvZNmhlI

— Dariusz Klimczak (@DariuszKlimczak) June 16, 2025

Jak poinformował LOT, pierwsze samoloty dołączą do jego floty w 2027 r., a docelowo flota do obsługi połączeń regionalnych, po wycofaniu starszej generacji maszyn, będzie składać się wyłącznie z samolotów typu Airbus A220-100 i -300. Pozwoli to na uproszczenie planowania rejsów i zapewni wysoką sprawność operacyjną - podkreślił przewoźnik.

Wartość całej transakcji - zamówienia plus opcji - w cenach katalogowych to ok. 9 mld dol. - poinformował rzecznik PLL LOT Krzysztof Moczulski.

"Historyczny kamień milowy"

Airbus A220-100 mieści od 108 do 133 pasażerów, a A220-300 - od 130 do 160 pasażerów. Maksymalny zasięg to 6,7 tys. km. Samolot jest napędzany silnikami Pratt&Whitney PW1500G.

Jak powiedział podczas uroczystości prezes LOT Michał Fijoł, samoloty A220 otwierają nowe możliwości rozwoju i wzrostu, które są filarami strategii przewoźnika. "Nowoczesne, oszczędne, zaprojektowane z myślą o komforcie naszych pasażerów samoloty pozwolą nam skutecznie konkurować na europejskim niebie, umacniać pozycję preferowanego przewoźnika naszej części Europy i przygotować LOT do roli wiodącej linii lotniczej w Centralnym Porcie Komunikacyjnym” – ocenił Fijoł.

"To zamówienie na 40 Airbusów A220 stanowi historyczny kamień milowy, ponieważ oficjalnie witamy Polskie Linie Lotnicze LOT w rodzinie Airbus. A220 odegra kluczową rolę w modernizacji floty LOT-u oraz strategii rozbudowy siatki połączeń. Samoloty A220-100 i A220-300 stanowią idealną kombinację dla tych potrzeb" - podkreślił z kolei wiceprezes Airbusa Benoit de Saint-Exupéry.

Umowa podpisana! LOT kupuje 40 nowoczesnych samolotów Airbus A220, z opcją zakupu kolejnych 44. To największa w historii inwestycja polskiego narodowego przewoźnika. Budujemy lidera transportu lotniczego w Europie.

— Donald Tusk (@donaldtusk) June 16, 2025

"Największy kontrakt w historii PLL LOT stał się faktem"

Jak wskazał minister infrastruktury Dariusz Klimczak, "największy kontrakt w historii PLL LOT stał się faktem". "Nowa flota jest konieczna dla rozwoju LOT, ale też po to, abyśmy mogli z powodzeniem wybudować najnowocześniejsze lotnisko w Europie. Ruch lotniczy w Polsce rozwija się dynamicznie, nie tylko w Warszawie, ale w mniejszych portach lotniczych. Aby ten rozwój był stabilny i trwały, potrzebujemy floty nowych samolotów" - stwierdził Klimczak.

Jak dodał, LOT kupi maszyny, które podniosą komfort podróży i zapewnią stabilność przewoźnikowi. "Polski rząd stawia na stabilny rozwój transportu i pokazaliśmy, jak ogromne środki jesteśmy w stanie przeznaczyć na rozwój lotnictwa cywilnego" - powiedział minister.

Minister transportu Francji Philippe Tabarot podkreślał z kolei, iż LOT był ostatnią dużą europejską linią lotniczą, która nie używała samolotów Airbusa. "Kiedy pojechałem do Polski, zobaczyłem prawdziwy powód, aby zawrzeć porozumienie gospodarcze w tej sprawie. Airbus jest obecny w Polsce od bardzo dawna, pracują tam fantastyczni ludzie" - powiedział Tabarot.

W 2025 r. Airbus przekroczył granicę 400 dostarczonych maszyn A220; według stanu na czerwiec 2025 r. w barwach 20 linii lata na świecie ogółem ponad 420 maszyn tej rodziny. Najwięksi operatorzy to Delta, AirBaltic, JetBlue i Air France. Liczba zamówień na nowe samoloty jest na poziomie 900.

Niektóre części pochodzą z Polski

Producentem A220 jest Airbus Canada. W Mirabel w prowincji Quebec samolot jest składany z części produkowanych na całym świecie, z czego ok. 40 proc. pochodzi z Europy. Niektóre elementy są produkowane w Polsce. Drugi ośrodek finalnego montażu znajduje się w Mobile w amerykańskim stanie Alabama. Pierwotnie A220 był projektem kanadyjskiego Bombardiera, określanym jako CSeries. Airbus przejął lotniczą część Bombardiera razem z projektem nowego samolotu. Pierwszy lot, jeszcze jako CS100 maszyna odbyła w 2013 r., w 2016 r. zaczęła latać u pierwszych klientów.

Ja podkreślał w marcu br. w rozmowie z PAP Benoit de Saint-Exupéry, A220 jest najnowszą z platform używanych w tej chwili na świecie, ma przed sobą długą perspektywę rozwojową, co najmniej 20-30 lat, i przez tyle jeszcze może być produkowany. Maszyna ma też duży potencjał dla usprawnień, poprawy aerodynamiki, osiągów itp., które mogą się pojawiać przez wiele następnych lat - zaznaczył.

Koncern Airbus zajmuje się projektowaniem, produkcją i dostarczaniem produktów, usług i rozwiązań lotniczych w segmencie samolotów komercyjnych, śmigłowców, obronności, przestrzeni kosmicznej i bezpieczeństwa dla klientów z całego świata. Najwięksi akcjonariusze to rządy Francji, Niemiec i Hiszpanii, mające odpowiednio 10,83, 10,82 i nieco ponad 4 proc. akcji. Firma jest notowana na giełdach w Paryżu, Frankfurcie i na giełdach hiszpańskich, na których w obiegu jest niemal 74 proc. akcji. Kapitalizacja koncernu wynosi niemal 130 mld euro.

PAP

Idź do oryginalnego materiału