Ponad 100 tys. pojazdów elektrycznych w Polsce
Na koniec lipca w kraju zarejestrowanych było 103 503 samochody całkowicie elektryczne (BEV) – to aż o 23 243 więcej niż odnotowano w pierwszych siedmiu miesiącach 2024 roku, co oznacza wzrost o 65%.
Łącznie po polskich drogach jeździło już 186 590 samochodów osobowych z napędem elektrycznym, w tym:
- 94 017 w pełni elektrycznych (BEV),
- 92 573 hybryd plug-in (PHEV).
Rosła także liczba pojazdów użytkowych: 9630 dostawczych i ciężarowych aut elektrycznych. Wciąż przybywa elektrycznych jednośladów – motorowerów i motocykli było 26 236 szt.. Dynamiczny rozwój dotyczył także autobusów zeroemisyjnych – flota wzrosła do 1613 szt. (1507 elektrycznych i 106 wodorowych).
Infrastruktura ładowania – ponad 10 tys. punktów
Równolegle rozwija się sieć ładowania. Pod koniec lipca 2025 roku w Polsce działało 10 730 ogólnodostępnych punktów ładowania. Struktura sieci wyglądała następująco:
- 34% to szybkie stacje DC,
- 66% to wolniejsze punkty AC ≤ 22 kW.
W kraju funkcjonuje już niemal 350 lokalizacji z ultraszybkimi ładowarkami (≥150 kW). Od początku roku udział stacji DC w całej sieci wzrósł z 31% do 34% – to wynik lepszy niż w Niemczech, gdzie szybkie ładowanie stanowi 25% sieci.
Branża z optymizmem, ale i ostrożnością
– „Lipiec 2025 roku to moment historyczny – po raz pierwszy w Polsce przekroczyliśmy liczbę 100 tys. zarejestrowanych pojazdów zeroemisyjnych. Liczymy, iż rozszerzenie programu ‘NaszEauto’ oraz wydłużenie okresu przyjmowania wniosków pozwolą utrzymać wysoką dynamikę wzrostu” – komentuje Jakub Faryś, prezes PZPM.
Z kolei Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM, podkreśla, iż obecne wzrosty w infrastrukturze to efekt inwestycji rozpoczętych wiele miesięcy wcześniej. W kolejnych latach tempo rozwoju będzie zależało głównie od popytu i dostępności finansowania, ponieważ unijne i krajowe programy wsparcia mają być stopniowo wygaszane.