Ładowarka do auta w bloku. Nowe przepisy ułatwią montaż już w 14 dni

enerad.pl 1 tydzień temu

Mieszkańcy zyskają więcej praw

Ministerstwo Klimatu i Środowiska opublikowało projekt nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zmiany mają uprościć proces instalowania prywatnych punktów ładowania samochodów elektrycznych w budynkach wielorodzinnych. Jednym z głównych założeń nowelizacji jest umożliwienie mieszkańcom samodzielnego zlecania niezbędnej ekspertyzy technicznej, jeżeli zarządca budynku nie wywiąże się z obowiązku w wyznaczonym terminie.

Trudności z ładowaniem w domach wielorodzinnych

Obecnie instalacja ładowarki w bloku to długotrwały i często nieskuteczny proces. Procedura wymaga, by zarząd wspólnoty lub spółdzielni zlecił ekspertyzę techniczną po otrzymaniu wniosku od mieszkańca. Jednak w praktyce często dochodzi do opóźnień lub całkowitego zaniechania działania. Zdarza się również, iż zarządy odmawiają zgody mimo pozytywnej opinii technicznej.

– Niestety wobec braku przepisów umożliwiających egzekucję tej procedury powtarzają się przypadki blokowania instalacji ładowarek – mówi Jan Wiśniewski, Dyrektor działu analiz PSNM.

PSNM współtworzy zmiany

Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) aktywnie uczestniczyło w pracach nad zmianami w ramach inicjatywy deregulacyjnej „SprawdzaMY”. Ich postulaty zostały uwzględnione w nowym projekcie ustawy. Projekt przewiduje m.in. 14-dniowy termin na zlecenie ekspertyzy przez zarządcę. Po jego bezskutecznym upływie mieszkaniec zyska prawo samodzielnego zlecenia badania technicznego. jeżeli ekspertyza potwierdzi możliwość instalacji i nie wystąpią formalne przeszkody, wnioskodawca będzie mógł rozpocząć inwestycję.

Propozycje doprecyzowania przepisów

PSNM złożyło także propozycje doprecyzowania przepisów, aby uniknąć niejasności. Organizacja postuluje m.in. określenie, iż zarządca ma obowiązek poinformować o zleceniu ekspertyzy najpóźniej w ciągu 3 dni roboczych. Obecne sformułowanie „niezwłocznie” uznają za zbyt ogólne.

– Kluczową kwestią pozostaje również wzmocnienie mechanizmów egzekwowania procedury – dodaje Jan Wiśniewski.

PSNM postuluje nałożenie obowiązku współpracy zarządców z wykonawcami ekspertyz, by zapobiec ich blokowaniu.

Tanie ładowanie w domu się opłaca

Z danych EV Klub Polska wynika, iż blisko 50% sesji ładowania samochodów elektrycznych odbywa się w domu. To najtańsza i najwygodniejsza forma uzupełniania energii. Koszt przejechania 100 km elektrykiem ładowanym w taryfie nocnej (0,62 zł/kWh) to ok. 11 zł. Dla porównania, koszt tej samej trasy autem spalinowym to ok. 30 zł. Przy rocznym przebiegu 18 tys. km oznacza to oszczędność co najmniej 3,5 tys. zł.

Korzyści także dla rynku

Nowelizacja może pobudzić rozwój sektora elektromobilności w Polsce. Ułatwienie instalacji ładowarek zwiększy popyt na usługi instalacyjne, serwisowe i doradcze. Projekt wpisuje się w europejski trend wspierania rozwoju transportu niskoemisyjnego.

Zobacz również:
  • AFIR 2025: Polska nie zdąży z budową stacji ładowania. Raport PSNM
  • PSNM prowadzi darmowe szkolenia dla samorządów. Rzeszów i Lublin stawiają na czysty transport
  • PSNM: Osłabienie limitów CO2 pogłębi podziały w rozwoju e-mobilności w Europie

Źródło: PSNM

Idź do oryginalnego materiału