KLM testuje rozwiązania redukcji emisji na trasie do Krakowa w ramach Aviation Challenge

3 godzin temu
Czas4 min

Linie lotnicze KLM Cityhopper wzięły udział 9 października w konkursie The Aviation Challenge, wykonując lot pokazowy z Amsterdamu do Krakowa. To pierwsze lotnisko w Europie Środkowo-Wschodniej wykorzystane w tej inicjatywie, której celem jest testowanie proekologicznych usprawnień w operacjach lotniczych i napędzanie innowacji w branży.

Lot z Amsterdamu do Krakowa odbył się samolotem Embraer E195-E2, najnowszym we flocie przewoźnika. Maszyna charakteryzuje się o 15 procent niższym zużyciem paliwa w porównaniu z poprzednikiem, Embraerem 190. Nowy Embraer zabiera na pokład 132 osoby – o 32 więcej – dzięki czemu jest także 34 procent wydajniejszy w przeliczeniu na pasażera.

„Walczymy o to, żeby wdrażać innowacje, które pomogą nam polepszyć stan środowiska i zachęcić innych do ich wprowadzania. Po raz pierwszy udało nam się sprowadzić The Aviation Challenge do Europy Centralnej, do Polski. W tym roku obchodziliśmy dziesięciolecie lotów KLM do Krakowa. Jest to nasze najważniejsze i najszybciej rozwijające się lotnisko. Mamy tutaj do pięciu połączeń dziennie KLM do Amsterdamu, a razem z Air France choćby do 39 tygodniowo” – podkreśliła Joanna Oleśniewicz, dyrektor generalna sprzedaży Air France i KLM na Polskę i Ukrainę.

Optymalizacja procedur operacyjnych i zastosowanie nowych technologii

Wim Veenhof, wiceprezes ds. operacji lotniczych w KLM Cityhopper, wskazał na konkretne działania minimalizujące wpływ na środowisko: „W KLM Cityhopper staramy się minimalizować nasz wpływ na środowisko. Na lotnisku używamy jak najwięcej sprzętu elektrycznego: samochodów, wózków holowniczych i cateringowych. Kołujemy na jednym silniku, co ogranicza hałas o 33 procent. Optymalizujemy profil podejścia do lądowania, starając się rozpocząć zniżanie jak najpóźniej. Korzystamy również z klimatyzacji do ogrzewania lub chłodzenia samolotu, dzięki czemu nie musimy zużywać własnej energii i paliwa”.

W trakcie lotu zastosowano nową procedurę wznoszenia OptiClimb, która dostarcza pilotom wskazówek dotyczących optymalnej ścieżki wznoszenia i najbardziej efektywnej prędkości w zależności od typu samolotu, jego masy, trasy i warunków pogodowych. Wykorzystanie OptiClimb na trasie Amsterdam-Kraków pozwoliło zmniejszyć zużycie paliwa o 1 procent.

Alternatywne paliwo i redukcja wagi pokładowej

KLM zakupił również dodatkowy SAF – alternatywne paliwo lotnicze, które charakteryzuje się o 75 procent mniejszym śladem węglowym w całym cyklu życia. Wprowadzone zostały także zmiany na pokładzie, takie jak zmniejszanie wagi przedmiotów – foteli, palet, wózków cateringowych, a choćby szklanek i sztućców. Dostarczono posiłki wegetariańskie oraz wdrożono recykling jak największej ilości odpadów. Aby umożliwić dokładniejszą segregację, zastosowano specjalnie przeprojektowane wózki do serwisu pokładowego.

Przedstawiciele KLM wskazują, iż lżejszy samolot zużywa mniej paliwa, a tym samym emituje mniej dwutlenku węgla. Przeciętny trzygodzinny lot emituje ponad 31 ton CO₂, a 1000 kilogramów mniej na pokładzie samolotu zmniejsza emisje CO₂ o 275 kilogramów.

Elektryfikacja obsługi naziemnej

Obsługa naziemna zarówno na lotnisku Schiphol, jak i w krakowskich Balicach odbyła się w większości z wykorzystaniem elektrycznego sprzętu do obsługi samolotów: holownika, agregatu prądotwórczego, schodów, ciągników, taśmociągu bagażowego, pojazdów dla koordynatora obsługi naziemnej oraz dla zespołu sprzątającego. Na krakowskim lotnisku obsługę zapewnił agent handlingowy Welcome Airport Services.

„Wszyscy razem w lotnictwie dążymy do tego, żeby było mniej emisyjnie, żeby było zielono, żeby ten zrównoważony rozwój był rzeczywistością, a nie tylko medialną informacją. KLM Cityhopper poprosił nas o bezemisyjną obsługę z wykorzystaniem pojazdów elektrycznych. Dzisiaj ponad 40 procent naszego sprzętu to samochody i urządzenia elektryczne, a sporą część pojazdów mamy hybrydowych i dążymy do tego, żeby w przyszłości było to 90 procent” – zaznaczył Piotr Okienczyc, prezes zarządu Welcome Airport Services.

Kraków Airport z planem dekarbonizacji wartym pół miliarda złotych

Łukasz Strutyński, prezes zarządu Kraków Airport, powiedział, iż lotnisko realizuje szereg inwestycji w stronę dekarbonizacji i zrównoważonego rozwoju o wartości przekraczającej pół miliarda złotych. „Proces zazielenienia Balic chcemy prowadzić na kilku poziomach. Już teraz prowadzimy szereg drobniejszych inwestycji takich jak dedykowane miejsce do ładowania pojazdów elektrycznych. Na wyższym poziomie chcemy ten największy w naszej historii plan inwestycyjny o wartości ponad 3,5 miliarda złotych realizować w wysokim standardzie, o ile chodzi o inwestycje środowiskowe. Rozpoczynamy także opracowywanie nowego planu generalnego, do którego wybieramy właśnie wykonawcę. Chcemy, by plan akcentował kwestie dekarbonizacji i elektryfikacji lotniska”.

Kraków Airport poprzez udział w The Aviation Challenge dołączył do grona lotnisk takich jak Edmonton, Porto, Walencja, Singapur, Los Angeles i Trondheim, które pokazują, iż porty lotnicze mogą być bardziej zrównoważone.

Współpraca branżowa w drodze do dekarbonizacji

The Aviation Challenge, organizowany od 2022 roku przez sojusz SkyTeam, stanowi platformę wymiany doświadczeń dla ponad 20 linii lotniczych testujących proekologiczne usprawnienia. W tegorocznej edycji udział biorą również inne podmioty z branży. Linie lotnicze wybierają jeden lot w obie strony na istniejącej trasie w trzech kategoriach: krótkodystansowe poniżej 1500 kilometrów, średniodystansowe 1500-3000 kilometrów i długodystansowe 5000-10000 kilometrów.

Nagrody zostaną przyznane w kategoriach: bezpośredni wpływ, inspiracja, przywództwo i transformacja organizacyjna. Uczestniczące w wyzwaniu linie lotnicze zobowiązują się dzielić wszystkimi innowacyjnymi rozwiązaniami, danymi i doświadczeniami. Linie lotnicze zrzeszone w SkyTeam realizują łącznie ponad 13800 lotów dziennie do 945 destynacji w 145 krajach.

Lotnictwo wobec wyzwań transformacji energetycznej

Dekarbonizacja lotnictwa stanowi jedno z najtrudniejszych wyzwań transformacji energetycznej ze względu na brak technologicznie dojrzałych alternatyw dla paliw kopalnych w lotach długodystansowych. Działania takie jak optymalizacja procedur operacyjnych, redukcja wagi samolotów, elektryfikacja obsługi naziemnej czy stosowanie alternatywnych paliw lotniczych mogą stopniowo obniżać emisje sektora, ale pełna dekarbonizacja wymaga przełomowych rozwiązań technologicznych. Inicjatywy takie jak Aviation Challenge pokazują, iż branża lotnicza podejmuje konkretne kroki w kierunku zrównoważonego rozwoju, testując i dzieląc się najlepszymi praktykami. kooperacja między liniami lotniczymi, lotniskami i firmami obsługi naziemnej jest kluczowa dla maksymalizacji efektów działań redukcyjnych i przyspieszenia wdrażania innowacji w całym sektorze transportu lotniczego.

Idź do oryginalnego materiału