Kampania URE pn. „Rachunki pod kontrolą konsumenta”

1 godzina temu
Starosta Powiatu Oławskiego Marek Szponar wspiera kampanię informacyjną Urzędu Regulacji Energetyki pod hasłem "Rachunki pod kontrolą konsumenta", której celem jest zwiększenie świadomości odbiorców energii elektrycznej w zakresie ich praw i możliwości przy zawieraniu umów z dostawcami energii. Kampania w szczególności koncentruje się na umowach zawieranych na odległość, np. przez telefon.

Zachęcamy konsumentów, aby zadbali o swoje prawa i dowiedzieli się, jak kontrolować rachunek za prąd oraz zmieniać dostawcę energii!

W ramach kampanii URE udostępnił:

- zaktualizowany Zbiór Praw Konsumenta Energii Elektrycznej - dokument zawierający najważniejsze prawa przysługujące odbiorcom energii,

- broszurę informacyjną - opracowaną w przejrzysty sposób publikację, która wyjaśnia m.in. jakie są składowe rachunku za energię elektryczną oraz jak porównywać dostępne na rynku oferty.

Materiały te są przydatnym źródłem wiedzy dla wszystkich konsumenta, który chce świadomie zarządzać swoimi wydatkami na energię. Dodatkowo URE przygotował dedykowaną zakładkę na swojej stronie internetowej, gdzie można znaleźć szczegółowe informacje i materiały kampanii.

Prawa konsumentów - co warto wiedzieć?

Każdy konsument ma prawo wiedzieć, za co dokładnie płaci w swoim rachunku za energię elektryczną. W ramach kampanii URE zachęca do dokładnego zapoznawania się z umowami, zwłaszcza w przypadku ofert zawieranych na odległość, gdzie możliwe jest odstąpienie od umowy w ciągu 14 dni - bez podania przyczyny i bez ponoszenia kosztów.

Oferty taryfowe kontra wolnorynkowe

Oferty taryfowe to te, w których cena energii elektrycznej jest zatwierdzona przez Prezesa URE i objęta gwarancją na określony czas. Z kolei oferty wolnorynkowe to propozycje, w których ceny ustalane są przez przedsiębiorstwa i mogą zawierać dodatkowe opłaty za usługi dodatkowe, takie jak ubezpieczenia czy serwis urządzeń.

Składowe rachunku za prąd

Rachunek za energię elektryczną zawiera m.in.: opłatę za zużytą energię - zależną od ilości zużycia, opłaty zmienne - np. za jakość energii, sieciową zmienną, OZE, kogeneracyjną, mocową, opłaty stałe - niezależne od zużycia, takie jak sieciowa stała czy abonamentowa, dodatkowe opłaty handlowe - ustalane przez sprzedawcę.

Zmiana sprzedawcy energii - masz prawo! Każdy konsument ma prawo do bezpłatnej zmiany sprzedawcy energii.

Zadbaj o swoje prawa jako konsument

Pamiętaj, aby zawsze dokładnie sprawdzać warunki umowy. Nie zgadzaj się na coś, czego nie rozumiesz. Zadbaj o swoje prawa jako konsument i miej swój rachunek za prąd pod kontrolą.

Zachęcamy wszystkich mieszkańców powiatu również do zapoznania się z przygotowanymi materiałami na stronie internetowej Urzędu Regulacji Energetyki (kliknij!), które także publikujemy na stronie internetowej powiatu www.starostwo.olawa.pl.

Jeżeli masz wątpliwości i potrzebujesz pomocy dotyczącej dostawców energii lub rachunków za prąd skorzystaj też z porady Powiatowego Rzecznika Konsumentów Barbary Wojtasik, która przyjmuje interesantów w Starostwie Powiatowym w Oławie w pokoju nr 8A, budynek A (parter), tel. 71-301-15-08, adres e-mail: [email protected].

Idź do oryginalnego materiału