Rosnąca popularność eCitaro w europejskich miastach
Od rozpoczęcia produkcji seryjnej pod koniec 2018 roku, Mercedes-Benz dostarczył ponad 2500 niskopodłogowych autobusów elektrycznych eCitaro. Pojazdy te trafiły do wielu miast w Niemczech, takich jak Stuttgart, Hamburg, Bonn, Drezno, Brema, Wiesbaden, Norymberga i Mannheim. Zaufaniem obdarzyły je również firmy transportowe z Francji, Włoch, Szwecji, Austrii, Szwajcarii, Polski i innych państw Europy.
Stały rozwój wariantów i technologii napędowych
Początkowo eCitaro był oferowany jako 12,14-metrowy autobus solo z akumulatorami o pojemności do 243 kWh. w tej chwili wykorzystuje akumulatory NMC3 (niklowo-manganowo-kobaltowe) trzeciej generacji o pojemności do 588 kWh. Krótszy wariant eCitaro K (10,63 m) zapewnia taką samą moc i elastyczność w zastosowaniu.
W ofercie znajduje się także przegubowy eCitaro G o długości 18,13 m, który może być wyposażony w maksymalnie siedem pakietów akumulatorów o łącznej pojemności do 686 kWh.
Nowe możliwości: ogniwa paliwowe i tryb wodorowy
W 2023 roku wprowadzono modele eCitaro fuel cell i eCitaro G fuel cell z ogniwem paliwowym o mocy 60 kW i zbiornikami wodoru na dachu. Te rozwiązania zwiększają zasięg bez potrzeby ładowania z zewnętrznego źródła. Wersje solo posiadają trzy pakiety akumulatorów (294 kWh), a przegubowe – do czterech (392 kWh).
Nowością 2025 roku jest tryb „H2 mode”, w którym autobus korzysta wyłącznie z wodoru jako źródła energii. Podczas jazdy ogniwo paliwowe ładuje akumulatory, eliminując potrzebę ładowania stacjonarnego.
Od 2026 roku wszystkie wersje eCitaro będą dostępne z akumulatorami NMC4, oferującymi większą pojemność, wyższy zasięg i dłuższą żywotność, również przy szybkim ładowaniu z mocą do 300 kW.
Efektywne zarządzanie energią i komfort cieplny
Jednym z kluczowych czynników wpływających na zasięg jest zużycie energii przez systemy ogrzewania i klimatyzacji. System zarządzania termicznego eCitaro zmniejsza zapotrzebowanie na energię do tych celów o 40% w porównaniu do wersji spalinowej. Wysokonapięciowe akumulatory są odpowiednio temperowane, a wnętrze ogrzewane energooszczędną pompą ciepła.
Kompleksowe podejście do bezpieczeństwa
Kokpit eCitaro bazuje na sprawdzonym układzie z modelu Citaro, co ułatwia zmianę kierowców. Wskaźnik obrotomierza zastępuje miernik mocy, a dodatkowy ekran pokazuje poziom napełnienia zbiorników wodoru.
Bezpieczeństwo zapewniają m.in. moduły baterii odporne na uderzenia, testowane zgodnie z przepisami ADR. Autobusy wyposażono w systemy wspomagające: Sideguard Assist 2. generacji, Frontguard Assist, kamerę cofania, Traffic Sign Assist, TPM, Attention Assist oraz interfejs do alkomatu. Systemy filtracji powietrza mają warstwę przeciwwirusową.
Opcjonalnie dostępne są kamery 360° (solo) i 270° (przegubowe), asystent awaryjnego hamowania Preventive Brake Assist 2 oraz system MirrorCam.
Różnorodne możliwości ładowania
eCitaro może być ładowany przez wtyczkę (cztery lokalizacje gniazda), pantograf lub szyny ładujące. Dzięki modułowej technologii ładowania możliwa jest zarówno ładowanie w zajezdni, jak i tzw. opportunity charging.
Elektromobilność i usługi cyfrowe z jednego źródła
Daimler Buses oferuje pełne wsparcie w zakresie elektromobilności – od pojazdów, przez infrastrukturę ładowania, po zarządzanie zajezdnią. Wszystkie nowe autobusy eCitaro są wyposażone w pakiet usług cyfrowych już od momentu dostawy.
Zobacz również:- IRENA: 90% pojazdów musi być elektrycznych do 2050 roku
- RWTH Aachen rewolucjonizuje transport: autobus połączy się z kolejką linową
- 15 mln euro dla ARTHUR BUS: Lublin zamawia 20 autobusów wodorowych
Źródło: Daimler Truck