Elektromobilność w Niemczech 2025: Kto korzysta z aut elektrycznych i jak zmienia się rynek?

enerad.pl 4 godzin temu

Wzrost udziału aut elektrycznych w Niemczech

Na początku 2025 roku niemiecki rynek samochodów osobowych liczył ponad 49 milionów pojazdów, z czego 3,3% stanowiły samochody elektryczne. Oznacza to wzrost o 0,4 punktu procentowego względem poprzedniego roku, a do kwietnia 2025 roku udział ten wzrósł do 3,5%.

Kto wybiera samochody elektryczne?

Raport podkreśla, iż wśród użytkowników aut elektrycznych dominują tzw. Early Adopters – osoby otwarte na innowacje, często z wyższym statusem społeczno-ekonomicznym. Wyróżniono kilka grup przyjmujących nowe technologie:

  • Entuzjaści technologii, skłonni do ryzyka i testowania nowości,
  • Wizjonerzy, których opinia jest ceniona w społeczeństwie,
  • Pragmatycy adaptujący innowacje przed większością społeczeństwa,
  • Sceptyczni konserwatyści, wdrażający nowości z ostrożnością,
  • Tradycyjni sceptycy, przyjmujący innowacje jako ostatni.

Status społeczny i profile użytkowników

Wczesne grupy użytkowników (innowatorzy, wcześni nabywcy, wczesna większość) wyróżniają się wyższym statusem społecznym, mierzonym m.in. dochodem, stylem życia i prestiżem zawodowym. Późniejsi użytkownicy mają zwykle niższy status społeczny.

Struktura rynku i segmenty pojazdów

Największy wzrost nowych rejestracji w pierwszej połowie 2025 roku odnotowały auta klasy mini i małe (wzrost o 84%) oraz górna klasa średnia i luksusowa (wzrost o 164%). Najczęściej rejestrowane były SUV-y i samochody terenowe, następnie modele z wyższych segmentów.

Infrastruktura ładowania i regionalne różnice

Na początku 2025 roku w Niemczech funkcjonowało ponad 160 000 publicznych punktów ładowania, o 40 000 więcej niż rok wcześniej. Największa gęstość ładowarek występowała na terenach podmiejskich, następnie na obszarach wiejskich.

Czynniki społeczne: wiek, dochody, płeć

Około 70% aut elektrycznych było własnością osób w wieku 35–64 lata. Gospodarstwa domowe z pojazdami alternatywnymi dysponowały wyższym dochodem netto (średnio 4 300 euro miesięcznie), w porównaniu do właścicieli aut benzynowych (3 200 euro) i diesli (3 600 euro). Również nabywcy używanych aut elektrycznych należeli do wyższych klas dochodowych.

Koszty zakupu i użytkowania aut elektrycznych

Raport przedstawia ceny nowych aut według rodzaju napędu w latach 2023 i 2024 oraz indeks cen używanych pojazdów. Analizowane są także roczne koszty ładowania w zależności od profilu jazdy i rodzaju abonamentu MSP, przy średnich cenach ładowania w Niemczech na 1 stycznia 2025 roku.

Podsumowanie

Rynek elektromobilności w Niemczech rozwija się dynamicznie, a jego głównymi beneficjentami pozostają osoby o wyższym statusie społecznym, otwarte na innowacje i nowe technologie. Dostępność infrastruktury ładowania oraz koszty eksploatacji sprzyjają dalszemu wzrostowi udziału aut elektrycznych w rynku.

Źródło: ICCT Publications

Idź do oryginalnego materiału