Customer Experience (CX) na trudne czasy!

12 godzin temu

Dlaczego jest tak trudno?
Oto kilka powodów:

  • spadek popytu
  • zmiana priorytetów klientów
  • wojna za naszą, wschodnią granicą
  • nowe dyrektywy unijne
  • rosnące koszty energii
  • w wielu branżach – zastępowanie pracowników przez AI
  • ponad 1/3 firm prawa handlowego miała stratę lub nie wykazała zysku
  • zysk netto w 2024 roku wykazało 77,2% firm niefinansowych (50+ zatrudnionych) – w porównaniu do 80,8% w 2023 r. Inwestycje.pl
  • Strata netto wyniosła ~ 69,0 mld zł, czyli wzrosła względem poprzedniego roku. Inwestycje.pl
  • → To oznacza, iż ok. 22-23% firm w tej grupie w 2024 r. albo miało stratę, albo nie wykazało zysku

Jakie reagują zarządy?
Najczęściej zaczynają od cięcia kosztów. Największe oszczędności szukane są w kosztach pracowników.

Ale, czy to najlepsze rozwiązanie?
Często to strategia zgubna. Z raportu Gallup „Global State of the Workplace 2025” wynika, iż globalne zaangażowanie pracowników w 2024 roku spadło do 21% – to najniższy poziom od lat. Najbardziej spadło zaangażowanie menedżerów, co przełożyło się na brak motywacji pracowników niższego szczebla.

Z kolei badania Gartner i Zendesk pokazują, iż 81% klientów oczekuje od firm nie tylko obsługi, ale realnego zrozumienia ich potrzeb. 4 na 5 klientów chce kontaktu z „żywym człowiekiem”, a nie tylko ze sztuczną inteligencją.

Lekcje z pandemii

W czasie pandemii współpracowaliśmy z wieloma firmami OZE.

Jedne stwierdziły, iż w okresie pandemii nie dojdzie do spotkań. Firmy z tej grupy postanowiły ciąć koszty i zwalniały pracowników.
Drugie potraktowały kryzys jako szansę i inwestowały w:

  • rozbudowę zespołu handlowców i instalatorów – zatrudniając zwolnionych pracowników
  • umawianie spotkań handlowych
  • badania satysfakcji klientów i budowę relacji
  • badania jakości wykonywanych usług

Znam interesujące historie.
Handlowiec przybył na umówione spotkanie do domu potencjalnego klienta. Ten z obawy na COVID zamknął się w innym pokoju i rozmawiał z handlowcem przez telefon!

Większość firm, które stwierdziły, iż w trudnych czasach będzie tylko gorzej, gwałtownie traciły rynek, część z nich zbankrutowało. Firmy z drugiej grupy dziś są liderami branży.

Co zrobić, by przetrwać i rozwijać się?

  1. Badanie Satysfakcji Klientów (BSK), wskaże co firma robi najlepiej, a co wymaga poprawy.
  2. Badanie Tajemniczego Klienta (BTK) – Mystery Shopping, sprawdzi realny poziom obsługi.
  3. Badanie Satysfakcji Pracowników dostarczy zarządowi wiele pomysłów i zmotywuje pracowników.

Dobre badania – od komunikacji, przez realizację i analizę wyników, aż po wdrożenie rekomendacji – to najlepsza inwestycja w rozwój firmy!
Kluczowe wnioski:

  1. Zamień zagrożenia w szanse.
  2. Regularnie pytaj klientów i pracowników o ich potrzeby i pomysły.
  3. Analizuj procesy w lejku sprzedażowym i posprzedażowym.
  4. Motywuj menedżerów i całe zespoły.
  5. Pokaż, iż CX (nie tylko) w trudnych czasach, to nie koszt, ale b. dobra inwestycja.
  6. Poinformuj klientów i pracowników, iż dla Waszej firmy ważna jest ich opinia i potrzeby.

To wszystko wpłynie na obniżkę kosztów rekrutacji i pozyskania klienta, zwiększy retencję (CRR) i wartość ARPU.

Zapamiętaj.
No co przeczytasz poniżej przyda się Twojej / Waszej firmie na trudne i dobre czasy!

  1. Nie podejmuj decyzji wyłącznie intuicyjnie.
  2. Potrzebujesz danych z badań satysfakcji i lojalności!
  3. W kryzysie zaufanie staje się walutą.
  4. Klienci i pracownicy chcą, żeby ich słuchać.
  5. Wyniki badań pokażą, co naprawdę buduje wartość i rentowność firmy.
  6. Nawet w trudnych czasach najlepsze firmy rozwijają się.
  7. Badania CX nie tylko mierzą satysfakcję, ale też emocje i poziom zaufania klientów.
  8. „Ryba psuje się od głowy”.

Twoim zdaniem, co jest najważniejsze w obecnych czasach?
Chętnie porozmawiam z Tobą na ten temat. Napisz lub zadzwoń do mnie.

#CustomerExperience #CX #BadanieSatysfakcji #MysteryShopping #EmployeeExperience #CRR #ARPU #churn #Rozwój #Rentowność

Idź do oryginalnego materiału