Największe wdrożenie akumulatorów z recyklingu zasila AI
Współpraca firm Crusoe i Redwood Materials zaowocowała uruchomieniem największej na świecie mikro-sieci zbudowanej w oparciu o akumulatory z recyklingu. Instalacja o mocy 12 MW i pojemności 63 MWh zasila centrum danych Crusoe Spark – modułową infrastrukturę obliczeniową zoptymalizowaną pod kątem sztucznej inteligencji. System działa całkowicie poza siecią elektroenergetyczną (off-grid), łącząc magazyny energii z recyklingu z instalacją fotowoltaiczną.
Według deklaracji, technologia Redwood pozwala na wykorzystanie zużytych, ale przez cały czas sprawnych akumulatorów z samochodów elektrycznych zanim trafią one do finalnego recyklingu. To rozwiązanie nie tylko zmniejsza odpady, ale również znacząco obniża koszty i czas potrzebny na wdrożenie infrastruktury energetycznej dla rosnących potrzeb AI.
Mobilna infrastruktura AI dostępna od ręki
Crusoe Spark to nowy produkt, który integruje zasilanie, chłodzenie oraz gotową infrastrukturę serwerową w jednym, przenośnym module. Tego typu rozwiązania umożliwiają szybkie uruchamianie usług obliczeniowych w miejscach oddalonych od klasycznych centrów danych – na przykład w roli niskoopóźnieniowych jednostek brzegowych (edge computing). Moduły są produkowane w USA i projektowane z myślą o szybkim wdrażaniu i elastycznym skalowaniu.
„Dzięki połączeniu fotowoltaiki i magazynów energii z recyklingu, udało nam się zaprezentować gotowe, niskoemisyjne rozwiązanie energetyczne dla sztucznej inteligencji, które można wdrożyć w ciągu tygodni – a nie lat” – podkreśla Chase Lochmiller, współzałożyciel i CEO Crusoe.
Odpowiedź na energetyczne wyzwania ery AI
Eksperci zgodnie wskazują, iż jednym z kluczowych ograniczeń rozwoju AI staje się dostępność taniej, czystej i skalowalnej energii. Rozwiązanie opracowane przez Crusoe i Redwood może odegrać istotną rolę w zmniejszaniu presji na tradycyjną sieć elektroenergetyczną, przyspieszając rozwój infrastruktury AI w sposób zrównoważony.
Redwood Materials, założona przez JB Straubela (współzałożyciela Tesli), przetwarza rocznie około 20 GWh akumulatorów – to ekwiwalent 250 tys. pojazdów elektrycznych. Część z nich jest wykorzystywana jako magazyny energii, zanim trafią do ostatecznego recyklingu.
Zobacz również:- CATL stawia na recykling – 165 mld USD z rynku wtórnego baterii do 2040 r.
- Voltfang pozyskuje 15 mln euro i otwiera największą fabrykę magazynów z recyklingu
- Ecobat uruchamia trzy zakłady recyklingu baterii litowo-jonowych w rok – przetworzą 10 tys. ton rocznie
Źródło: Crusoe, Redwood Materials