COSCO Shipping składa rekordowe zamówienie na 87 statków

2 dni temu

Rekordowa umowa z CSSC

Chiński gigant żeglugowy China COSCO Shipping Group (COSCO) ogłosił największe w historii zamówienie na statki w Chinach: 87 nowych jednostek od China State Shipbuilding Corporation (CSSC) w ramach umowy o wartości ponad 50 miliardów RMB (ok. 7 mld USD). Transakcja obejmuje 47 mld RMB w rozliczeniach transgranicznych i ma na celu modernizację floty, zmniejszenie emisji węglowych oraz wzmocnienie stabilności globalnych łańcuchów dostaw.

Nowe statki będą większe, bardziej ekologiczne i technologicznie zaawansowane – w tym kontenerowce, masowce i tankowce z napędem metanolowym lub przygotowane na przyszłe paliwa zerowowęglowe.


Intensywna ekspansja floty w 2025 roku

Zamówienie to jest kulminacją rekordowego roku dla COSCO:

  • Styczeń–październik: 25 masowców Capesize (13 mld RMB) dla projektu Simandou w Gwinei (wydobycie rudy żelaza),
  • Październik: 23 masowce + 6 ultra-dużych tankowców (12,4 mld RMB),
  • Do października: 51 kontenerowców o łącznej pojemności 910 000 TEU.

Według raportu półrocznego, na początku października 2025 roku COSCO eksploatował 541 kontenerowców (pojemność: 3,5 mln TEU), co plasowało go na 4. miejscu na świecie.

Po realizacji nowych zamówień, łączna pojemność floty – w tym statki zamówione, ale jeszcze nie dostarczone – przekroczy 4 miliony TEU w ciągu najbliższego roku.


Kontekst globalnej rywalizacji

Ekspansja COSCO ma miejsce na tle zaostrzającej się konkurencji:

  • MSC konsekwentnie zwiększa flotę i utrzymuje pierwsze miejsce,
  • Maersk (2.) i CMA CGM (3.) intensywnie inwestują w nowe jednostki,
  • Hapag-Lloyd (5.) rozważa przejęcie ZIM za 2,4 mld USD – co zbliżyłoby go do skali COSCO.

Analitycy podkreślają, iż pojemność floty jest dziś najważniejszym wskaźnikiem władzy w sektorze morskim, zwłaszcza po globalnych zakłóceniach łańcuchów dostaw w latach 2020–2024.


Presja regulacyjna i przejście na zerową emisję

Kluczowym czynnikiem napędzającym nowe zamówienia są wymagania Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) dotyczące osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 roku. W odpowiedzi, armatorzy – w tym COSCO – preferują statki z napędem metanolowym, amoniakowym lub wodorowym, które spełniają przyszłe normy środowiskowe.

COSCO podkreśla, iż nowa flota nie tylko zwiększy efektywność logistyczną, ale też zmniejszy emisję CO₂ o 30–50% w porównaniu z obecnymi jednostkami.


Strategiczne znaczenie dla Chin

Zamówienie to potwierdza głęboką integrację chińskich gigantów przemysłowych: państwowy armator (COSCO) współpracuje z państwowym stoczniowcem (CSSC), tworząc zamknięty, niezależny łańcuch dostaw morskich – od projektu, przez budowę, po eksploatację.

Chiny budują długoterminową przewagę w logistyce morskiej, która ma najważniejsze znaczenie dla inicjatyw takich jak Pas i Szlak i bezpieczeństwo dostaw surowców krytycznych.


Źródła:

  1. CCTV News – COSCO Shipping signs record shipbuilding deal, https://content-static.cctvnews.cctv.com/snow-book/index.html?item_id=5728739310954713794
  2. China State Shipbuilding Corporation – Major Order from COSCO Shipping, http://www.cmie.csic.com.cn/n406/n752/c32970/content.html
  3. Alphaliner – Top 10 Container Liner Companies by Fleet Capacity, October 2025, https://www.alphaliner.com
  4. International Maritime Organization – 2023 GHG Strategy Update, https://www.imo.org/en/MediaCentre/HotTopics/Pages/Reducing-greenhouse-gas-emissions-from-ships.aspx

Autor: 梁安基 Andrzej Z. Liang, 上海 Shanghai, 中国 Chiny

e-mail: [email protected]

Redakcja: Leszek B. Ślazyk

e-mail: [email protected]

© www.chiny24.com

Idź do oryginalnego materiału