Za podjęciem uchwały w tej sprawie zagłosowało jednogłośnie 88 senatorów. Teraz ustawa trafi do prezydenta.
Senatorowie byli jednogłośni
Ustawa została przygotowana przez Senat. Senator Krzysztof Kwiatkowski tłumaczył wcześniej, iż projekt stanowi odpowiedź na problemy, które pojawiły się przy realizacji inwestycji tunelowej w silnie zurbanizowanej części Łodzi. W wyniku nieprzewidzianych anomalii gruntowych doszło do wstrzymania drążenia tunelu, zawalenia jednej z kamienic oraz pęknięć i osiadań kolejnych budynków, co zmusiło wielu mieszkańców do opuszczenia lokali.
Ustawa ma uzupełnić obowiązujące przepisy, które – jak argumentował Senat – nie zapewniają wystarczającej ochrony osobom faktycznie dotkniętym skutkami decyzji lokalizacyjnych, w tym lokatorom niebędącym właścicielami nieruchomości. Nowe regulacje mają wprost umożliwić finansowanie przez inwestora, czyli PKP PLK, m.in. kosztów najmu lokali zastępczych oraz wypłat odszkodowań ustalanych przez wojewodę.
- W praktyce to ustawa odblokowująca budowę tunelu kolejowego podziemnego w Łodzi oraz ustawa wprowadzająca odszkodowania dla osób, które zostały wysiedlone w związku z realizacją inwestycji. Cieszę się, ustawa, którą przygotowałem w Senacie umożliwiła wyjście z pata miedzy wykonawcą a inwestorem
- mówił w piątek na spotkaniu z dziennikarzami senator Krzysztof Kwiatkowski.
Według Kwiatkowskiego wstępne szacunki wskazują, iż za metr kwadratowy mieszkania wykupowanego od osób poszkodowanych inwestycją kolejową w Łodzi zaproponuje się ok. 12 tys. zł. Przy tej wycenie ma zostać zastosowana wartość odtworzeniowa bez uwzględniania zużycia budynków.
Według danych Narodowego Banku Polskiego średnia cena transakcyjna metra kwadratowego mieszkania w Łodzi na rynku pierwotnym w trzecim kwartale tego roku wynosiła 9 tys. 837 zł, a na rynku wtórnym 8 tys. 112 zł.
https://tulodz.pl/lodzkie/senator-kwiatkowski-ok-12-tys-zl-za-mkw-to-propozycja-dla-poszkodowanych-przy-tunelu-w-lodzi/xcrWMv1lDDXCa4bgFkzrOd ponad roku mieszkają na walizkach
Budowa tunelu średnicowego w Łodzi została wstrzymana we wrześniu 2024 r. po tym, jak nad tarczą drążącą zawaliła się część kamienicy. Od tego czasu ok. 250 lokatorów z kilku kamienic w obszarze oddziaływania tarczy mieszka w hotelach i wynajętych mieszkaniach.
Nowelizacja koncentruje się na usprawnieniu realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych i ochronie interesów społecznych. Proponowane zmiany mają na celu przede wszystkim ułatwienie kontynuowania inwestycji kolejowych w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych trudności, umożliwiając wojewodzie zmianę decyzji o lokalizacji linii kolejowej.
Dodatkowo ustawa wprowadza mechanizmy ochrony lokatorów mieszkań dotkniętych inwestycjami, którzy nie są właścicielami - zobowiązuje do zapewnienia finansowania najmu lokali zamiennych przez inwestorów takich jak PKP PLK lub CPK.
Ustawa przewiduje też możliwość czasowego korzystania z ruchomości lub praw majątkowych osób trzecich w sytuacjach kryzysowych, na przykład w przypadku siły wyższej związanej z budową tunelu. Zaproponowano też wydłużenie okresu ważności decyzji środowiskowej dla inwestycji kolejowych, zwłaszcza tuneli, do dwudziestu lat.
https://tulodz.pl/wiadomosci-lodz/przelom-w-sprawie-budowy-tunelu-w-lodzi-jest-zgoda-na-wykup-kamienicy/dMwAVbQIAqDfWtlrLiBF
1 godzina temu






