
Apple wprowadza duże zmiany w App Store w UE – nowe zasady, niższe prowizje, więcej swobody dla twórców.
Apple ogłosiło obszerne zmiany w App Store na terenie Unii Europejskiej, dostosowując się do Digital Markets Act (DMA).
Twórcy aplikacji mogą teraz:
- promować oferty także poza własną stroną, w innych aplikacjach i marketplace’ach,
- umieszczać wiele linków w aplikacjach (z przekierowaniami i śledzeniem),
- projektować własny interfejs promocyjny,
- zrezygnować z wyświetlania ostrzeżenia przy linkach zewnętrznych po pierwszym kliknięciu.
W oświadczeniu dla 9to5Mac, Apple powiedziało:
Komisja Europejska wymaga od Apple wprowadzenia szeregu dodatkowych zmian w App Store. Nie zgadzamy się z tym wynikiem i planujemy się odwołać.
Apple wprowadza także nowy model opłat:
- Opłata za pierwsze pozyskanie użytkownika: 2% przez 6 miesięcy od pobrania (z wyjątkami),
- Opłaty za usługi App Store:
- Tier 1 – 5% za podstawowe usługi (brak aktualizacji, rekomendacji itd.),
- Tier 2 – 13% (lub 10% w programie dla małych firm i przy subskrypcjach powyżej roku),
- Opłata za technologię podstawową:
- 0,50 € za instalację powyżej 1 mln (alternatywne warunki),
- lub 5% prowizji od sprzedaży przez zewnętrzne systemy płatności (standardowe warunki).
Od 1 stycznia 2026 Apple wprowadzi ujednolicony model rozliczeń w UE, oparty na prowizji od sprzedaży, a nie liczby instalacji. Firma zapowiedziała apelację wobec decyzji KE, mimo dotychczasowej współpracy.
Pełne oświadczenie firmy znajdziecie tutaj.
Jeśli artykuł Apple wprowadza duże zmiany w App Store w UE nie wygląda prawidłowo w Twoim czytniku RSS, to zobacz go na iMagazine.