Afera z poduszkami powietrznymi. Szokujące dane: 80 tys. aut zagrożonych

3 godzin temu

Ponad 80 tysięcy samochodów na Cyprze może być wyposażonych w śmiertelnie niebezpieczne poduszki powietrzne marki Takata. Część pojazdów została już unieruchomiona, a w centrum sporu znalazły się tzw. „szare samochody” – importowane prywatnie auta z państw spoza UE.

Kto zapłaci za wymianę?

Jak wyjaśnia stowarzyszenie importerów pojazdów Semio, pobieranie opłat za wymianę poduszek w „szarych autach” jest w pełni legalne. Koszty pokrywają czynności administracyjne, które nie są finansowane przez producentów, bo takie auta nie mają pełnej certyfikacji unijnej.

„Oficjalni importerzy nie mają obowiązku odpowiadać za te pojazdy, choć część z nich i tak wymienia poduszki – ze względu na bezpieczeństwo” – dodaje Semio.

Ministerstwo: problem nie tylko z poduszkami

Minister transportu Alexis Vafeades przypomniał, iż choćby 60% aut na wyspie to „szare pojazdy”. Większość z nich nie ma systemu eCall, instrukcje są w obcych językach, a części – w tym zawieszenie i hamulce – nie są przystosowane do europejskich dróg.

Co więcej, takie auta często nie spełniają norm emisji spalin, a użytkownicy nie mają dostępu do serwisów, aktualizacji czy gwarancji producenta.

Komisja bada sprawę

W lutym powołano specjalną komisję, która bada historię wadliwych poduszek Takaty na Cyprze. Wtedy też rozpoczęto procedurę wycofania ponad 80 tys. samochodów. Część z nich – 276 aut – została natychmiast unieruchomiona i straciła prawo do ruchu.

Pozostali właściciele muszą umówić się na wizytę u dystrybutora w ciągu 8 miesięcy. Do tego czasu mogą korzystać z pojazdu – choć ministerstwo zaleca, by tego unikać.

Głos z Polonii

Głos zabrał też Rafał, który sprowadził samochód z Japonii i mieszka w Larnace:

Nie miałem pojęcia, iż moje auto może mieć taką poduszkę. Nikt mnie nie informował. Jak się dowiedziałem, od razu zgłosiłem się do serwisu – i dobrze, bo faktycznie mój model był na liście. To przerażające.

FAQ

Czym są „szare pojazdy”?
To auta importowane indywidualnie spoza UE – nie mają pełnej homologacji europejskiej.

Jak sprawdzić, czy moje auto ma wadliwą poduszkę?
Na stronie ministerstwa transportu dostępna jest wyszukiwarka VIN.

Czy muszę zapłacić za wymianę?
Tak, jeżeli Twój pojazd to „szary import”. W przeciwnym razie wymiana jest bezpłatna.

Czy można jeździć takim autem?
Tak – ale tylko przez 8 miesięcy od ogłoszenia wezwania do serwisu. Potem grozi unieruchomienie pojazdu.

Idź do oryginalnego materiału