REKLAMA
Zobacz wideo
Czy w polskiej szkole muszą być oceny? "Można w inny sposób ocenić ucznia niż liczbą"
Rodzic dostanie rabat na zakupy w sklepie. Wszystko przez oceny dziecka"Kampanie reklamowe, które zakładają m.in. obniżkę odpowiadającą ocenie ucznia na koniec roku (np. 5 zł za piątkę), naruszają prawa konsumenckie i nie sprzyjają realizacji postanowień Konwencji o prawach dziecka oraz Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych" - stanowczo stwierdza Rzeczniczka Praw Dziecka w apelu umieszczonym na stronie internetowej. Ten komunikat pojawił się już rok temu. Stanowił on odpowiedź na wiele podobnych akcji, które pojawiały się w okolicach szkolnego końca roku w 2024. "Każde dziecko jest wyjątkowe i wartościowe bez względu na uzyskiwane oceny. Każde dziecko posiada unikalne talenty, umiejętności i cechy charakteru, które nie zawsze znajdują odzwierciedlenie w szkolnych stopniach" - podkreślała rzeczniczka w ubiegłorocznym komunikacie, prosząc tym samym o rozważenie odstąpienia od wspomnianych praktyk handlowych."Wartość dziecka tkwi w jego empatii i umiejętności współpracy"O skomentowanie tegorocznej akcji sklepu Media Expert poprosiliśmy Rzeczniczkę Praw Dziecka. Jej stanowisko się nie zmieniło. Jak czytamy w nadesłanej dla naszej redakcji odpowiedzi Biura Rzecznika Praw Dziecka:Każda osoba młoda jest wyjątkowa i wartościowa bez względu na osiągane wyniki w nauce. Rzeczniczka Praw Dziecka i ekspert – społeczny zastępca RPD zaapelowali do przedsiębiorców o zaprzestanie praktyk przyznawania rabatów w zamian za oceny w nauce.Jak piszą nam Monika Horna-Cieślak i Jan Gawroński: "każde dziecko posiada unikatowe talenty, umiejętności, uzdolnienia i cechy charakteru, które często nie znajdują odzwierciedlenia w ocenach szkolnych. (...)". W apelu zwrócono uwagę na to, iż "wiele czynników wpływa na wyniki w nauce w tym m.in. sytuacja rodzinna i finansowa, zdrowie psychiczne i fizyczne oraz dostęp do zasobów edukacyjnych. Nie bez znaczenia jest również różnorodna interpretacja zapisów szkolnych, dlatego też koncentrowanie się na ocenach jako kryterium nagradzania może prowadzić do niepotrzebnej presji".
Apel to nie koniec działań. Jak dowiadujemy się z otrzymanej dla eDziecka wiadomości, "RPD przygotowuje skargę do Komisji Etyki Reklamy".W sprawie reklamy Media Expert RPD przygotowuje skargę do Komisji Etyki Reklamy na działanie sieci w sprawie promowania akcji za oceny, jako wykluczające i wskazujące złe wzorce kultury edukacyjnej- komentuje rzeczniczka. W tej sprawie odezwaliśmy się również do sklepu Media Expert. Jak tylko dostaniemy komentarz, artykuł zostanie zaktualizowany.