2,4 mld euro na transport po 2026 roku. Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego

8 godzin temu

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego (PSK), zwanego także KPO2. Dokument ten ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Jak zapowiada Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, część środków trafi na walkę z ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wdrożenia systemu ETS2 oraz modernizację kolei – informuje agencja Newseria Biznes.

Społeczny Fundusz Klimatyczny: nowy instrument UE

Jarosław Orliński, dyrektor Departamentu Programów Infrastrukturalnych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, podkreśla, iż Plan Społeczno-Klimatyczny obejmuje również sektor transportu i jest efektem szerokich prac prowadzonych w resorcie.

– W lipcu Komisja Europejska przedstawi projekt budżetu na kolejną perspektywę finansową. Zobaczymy, jakie będą możliwości finansowe. Zachęcam do udziału w trwających jeszcze konsultacjach społecznych – zaznacza.

Plan Społeczno-Klimatyczny to dokument określający zasady wydatkowania środków z nowego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Fundusz ten ma wspierać gospodarstwa domowe, małe przedsiębiorstwa i użytkowników transportu w przezwyciężaniu ubóstwa energetycznego. Polska będzie największym beneficjentem tego mechanizmu – budżet PSK na lata 2026–2032 wyniesie 65 mld zł, z czego 25 proc. stanowić będzie wkład krajowy.

Konsultowany plan obejmuje także transport

Aby Polska mogła skorzystać z tych funduszy, konieczne jest przedłożenie Planu Społeczno-Klimatycznego Komisji Europejskiej. Projekt dokumentu został opracowany przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej we współpracy z samorządami, partnerami społecznymi i gospodarczymi, organizacjami społeczeństwa obywatelskiego oraz innymi resortami.

Zgodnie z założeniami, ponad 1/3 środków z PSK ma trafić na bezpośrednie wsparcie osób zagrożonych ubóstwem energetycznym. Odrębny komponent dotyczy transportu i obejmuje środki w wysokości 2,4 mld euro, które mają zostać przeznaczone na inwestycje po 2026 roku.

– Komponent transportowy będzie realizowany zarówno na poziomie krajowym, jak i regionalnym, z udziałem wszystkich 16 urzędów marszałkowskich – wskazuje Jarosław Orliński.

Tabor, ścieżki rowerowe i kolej

Środki mają zostać przeznaczone przede wszystkim na zakup taboru kolejowego i autobusowego, co ma pomóc w walce z tzw. ubóstwem transportowym. Fundusze będą również łagodzić skutki wprowadzenia systemu ETS2, obejmującego emisje CO₂ z transportu po 2027 roku.

W ramach PSK planowane są także inwestycje w ścieżki rowerowe, stacje kolejowe, transport regionalny oraz infrastrukturę przesiadkową. Finansowane będą projekty takie jak budowa i modernizacja przystanków oraz stacji kolejowych, tworzenie parkingów typu „parkuj i jedź”, rozwój transportu na żądanie i infrastruktury rowerowej w węzłach przesiadkowych.

Wyzwania kolejowe i nowe źródła finansowania

Dyrektor departamentu w MFiPR zaznacza, iż Polska – jako coraz bogatszy kraj – może otrzymać mniej środków w ramach polityki spójności. Zwraca jednak uwagę na inne instrumenty unijne, takie jak „Łącząc Europę”, które przez cały czas będą realizowane centralnie przez Komisję Europejską.

– Będziemy musieli startować w konkursach ogólnoeuropejskich. przez cały czas będzie rozwijana sieć transeuropejska TEN-T – mówi Jarosław Orliński.

Jak dodaje, zaawansowane są prace nad częścią drogową sieci TEN-T, jednak przed resortem wciąż stoją wyzwania w zakresie infrastruktury kolejowej. najważniejsze będą inwestycje w europejski system zarządzania ruchem kolejowym (ETCS/ERTMS) oraz tzw. projekty podwójnego zastosowania, istotne z punktu widzenia zobowiązań sojuszniczych.

– Trzeba się przygotować na duży nacisk na rozwój infrastruktury podwójnego zastosowania, zarówno w ramach TEN-T, jak i w kontekście polityki spójności – podkreśla.

Źródło i pełna informacja: Newseria Biznes

Idź do oryginalnego materiału