11 maja Rekopol rusza z kampanią „Daj im żyć” – czas na walkę ze śmieciami w wodzie

4 godzin temu

Już po raz 19. rusza kampania #DzieńBezŚmiecenia, organizowana przez Rekopol Organizację Odzysku Opakowań. W 2025 roku akcja nabiera szczególnego znaczenia – jej hasło „Daj im żyć!” to apel, który płynie prosto z głębin mórz i rzek. Kampania podkreśla dramatyczną sytuację organizmów wodnych zagrożonych przez odpady trafiające do środowiska naturalnego.

Zamiast życia – plastik w morzu

Celem kampanii jest zwiększenie świadomości społecznej na temat konieczności prawidłowej segregacji odpadów oraz ich wpływu na przyrodę. Odpady, które nie trafiają do odpowiednich pojemników, bardzo często kończą w wodach – rzekach, jeziorach, morzach, a choćby w kanalizacji. W ten sposób zagrażają życiu fok, morświnów, ryb i ptaków wodnych.

Tymczasem, jeżeli odpady zostaną adekwatnie posegregowane, mogą zyskać „drugie życie” w procesie recyklingu, oszczędzając zasoby naturalne i energię. Przykład? Aluminiowa puszka zrecyklingowana może zasilić telewizor przez 3 godziny. Porzucona w wodzie – będzie się rozkładać choćby 200 lat, zatruwając ekosystem.

Dalsza część tekstu jest pod filmem

Naukowcy i wodociągowcy na straży czystych wód

W tegorocznej edycji kampanii po raz pierwszy udział biorą eksperci Fundacji Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego (FRUG), Stacja Morska im. prof. Krzysztofa Skóry w Helu oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Warszawie. Dzięki ich wiedzy spojrzenie na problem odpadów trafiających do wody staje się jeszcze pełniejsze – zarówno pod względem ekologicznym, jak i infrastrukturalnym.

Zgodnie z danymi unijnymi, 80–85% odpadów w środowisku morskim stanowią tworzywa sztuczne. Aż 50% to jednorazowe artykuły z plastiku, a 27% – sprzęt związany z połowami.

Sezon letni – sezon na śmieci

W sezonie turystycznym problem narasta. W 2024 roku w samym Helu z miejskich koszy zebrano ponad 138 ton odpadów między majem a wrześniem – to niemal 80% rocznego wolumenu. Z kolei z lokali gastronomicznych i handlowych – ponad 366 ton odpadów zmieszanych, których nie da się przetworzyć.

Niestety, wiele z tych śmieci zamiast do pojemników trafia prosto na plażę lub do wody. Porzucone butelki, opakowania, torebki foliowe – wszystko to stanowi realne zagrożenie dla środowiska morskiego.

Śmieci płyną… kanalizacją

Ogromnym problemem są także odpady trafiające do sieci kanalizacyjnej. W samej Warszawie w 2024 roku dziennie było to blisko 11,5 tony śmieci. Do najczęściej wrzucanych odpadów należą: chusteczki nawilżane, patyczki kosmetyczne, tampony, resztki jedzenia i oleju, a nawet… elementy mebli, telefony, monety, biżuteria czy broń.

Edukacja, gra terenowa i konkursy – co zaplanowano?

W ramach tegorocznej edycji kampanii zaplanowano wiele działań edukacyjnych:

  • Strona wiedzy z Atlasem zwierząt i odpadów – od 11 maja na stronie www.dzienbezsmiecenia.pl można sprawdzić, jak długo rozkładają się różne odpady, jak zagrażają morskim zwierzętom i co można z nich stworzyć dzięki recyklingowi.

  • Kampania video – poruszający film edukacyjny opowiedziany z perspektywy zwierząt morskich.

  • Gra terenowa w helskim Fokarium – 11 maja uczestnicy kampanii wezmą udział w zabawie z nagrodami.

  • Edukacyjne posty w social media – opracowane wspólnie z MPWiK w Warszawie.

  • Konkursy w mediach społecznościowych – kreatywna zabawa z recyklingiem w tle.

#DajImŻyć – twój gest ma znaczenie

– Kampania >>Dzień Bez Śmiecenia<< pokazuje, iż choćby prosta czynność – właściwa segregacja odpadów – ma ogromne znaczenie dla planety – podkreśla Izabela Grabowska z Rekopolu. – Zadbajmy o to, aby nasze odpady nie stawały się zagrożeniem, ale surowcem do ponownego wykorzystania.

Wszystkie materiały edukacyjne, trailer filmu oraz szczegóły konkursów dostępne są na www.dzienbezsmiecenia.pl.

Partnerzy i organizatorzy

Kampanię wspierają m.in. Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Polska Federacja Producentów Żywności, Urząd Miasta Hel, EKO-PAK oraz akcjonariusze Rekopolu.

Rekopol działa od 2001 roku i obsługuje ponad 3000 firm, realizując obowiązek odzysku i recyklingu. Jednocześnie edukuje Polaków w zakresie gospodarki obiegu zamkniętego.

Kampania „Dzień Bez Śmiecenia” została zainicjowana w 2007 roku i bazuje na idei wypracowanej przez młodzież z międzynarodowego programu Europejski Eko-Parlament Młodzieży, realizowanego pod auspicjami PRO EUROPE – organizacji zarządzającej systemem Zielonego Punktu.

Ilustr. Rekopol

Źródło: PAP MediaRoom

Idź do oryginalnego materiału